Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 41 105 van Stoom Stichting Nederland (SSN)

© Locaalspoor.

TractievormStoom
FabrikantFriedrich Krupp AG, Essen
TypeBaureihe 41
Fabrieksnummer1927
Bouwjaar1939
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsRotterdam Noord Goederen
Bedrijfswaardignee
Gewicht178 ton
Lengte o/b23,90,5 m
Asindeling1'D1'h2 2`2`
Vermogen( 1442 kW ) 1950 PK (0,0 kW)
Max. snelheid90 / 55 km/h
Tractiedetails

Ketel:
- Maximale werkdruk 16 bar
- Voorzien van oververhitter
- Oliegestookt.
Overbrenging:
- 2 Cillinders
- Stoomverdeling volgens Heusinger ( Walschaert )

Oorspr.eigenaarsDeutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), Deutsche Bundesbahn (DB), PZM
Hist. nummersDRG 41 105, DB 41 105, DB 042 105-7
      

De baureihe 41

Een van de best ontworpen en gebouwde locomotiefserie van de Deutsche Bundesbahn! In 1936 werd de eerste machine van de serie BR41 afgeleverd. In totaal zouden er 366 gebouwd worden waarvan de laatste in 1941 werd afgeleverd. Oorspronkelijk bedoeld voor het rijden van zogenaamde snelgoederentreinen. Door het trekken van slachtveetreinen, kregen de machines als snel de naam De Ossenlok. Door haar snelle acceleratie snelheid van maakte deze de ietwat 'trage' maximale snelheid van 90 km/u goed, waardoor de locomotiefserie veelvuldig werd ingezet in de passagiersdienst.


In de jaren 1950 werd er bij 99 machines van deze serie de ketel vervangen door een nieuwe standaard ketel, die ook werd gebruikt bij de serie 03.10. Bij 44 machines van de serie br 41 werd de ketel werd een oliestook installatie aangebracht. Bij de omnummering in 1968 werden de kolengestookten exemplaren ondergebracht in serie br041, en de olie gestookte exemplaren in serie br042.

Betrekkelijk veel hebben de weg naar de snijbrander overleefd. Dit komt, doordat de locomotiefserie populair in inzet was, De locomotieven behorende aan deze serie tot aan het eind van het stoomtijdperk in West-Duitsland in bedrijf zijn geweest waardoor vele zijn bewaard voor het nageslacht.


De 41 105

De 41 105 is in haar lange DB loopbaan gestationeerd geweest in Osnabrück, Kirchweyhe en haar laatste depot en tevens het laatste West-Duitse stoomlocdepot was betriebswerk Rheine. In 1968 werd ze omgebouwd tot oliestook, ze kreeg de ketel van de buitendienst gestelde olie gestookte 03 1051 en omgenummerd naar 042 105-7 dit werd uitgevoerd door Henschel. In 1976 werd ze verkocht aan de N.V. Provinciale Zeeuwse Energiemaatschappij (PZEM). In 1980 werd ze voor een symbolisch bedrag verkocht aan de Stoom Stichting Nederland. Na een kleine revisie kwam de 41 105 als enige oliegestookte locomotief in Nederland in dienst, waarbij ze jarenlang het gezicht vormde van de SSN. Na een revisie in tussen 1985 en 1988 kwam de locomotief weer in dienst tot 1991. De machine wacht op een grote ketelrevisie. Speciaal hiervoor zijn de oliestook onderdelen afkomstig van de 01 1075, die terug is gebouwd van oliestook naar kolenstook, bewaard en gerevideerd voor de 41 105. Op het moment is men aan het onderzoeken hoe de machine gereviseerd moet worden.

Links

Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.