Loc E2 1040 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Tractievorm | Stoom |
---|---|
Fabrikant | Nydgvist & Holm te Trollhättan |
Type | E2 |
Fabrieksnummer | 939 |
Bouwjaar | 1910 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 90 ton |
Lengte o/b | 17,65 m |
Asindeling | 1'Dh |
Max. snelheid | 70 / 45 km/h |
Tractiedetails | Binnen liggende Cilinders en drijfwerk. Schaarbeweging volgens Walschaert |
Oorspr.eigenaars | Statens Järnvägar, Zweden |
Hist. nummers | E2 1040 |
De E2 1040 is in 1910 dienst gekomen als E 1040. De SJ heeft tussen 1908 en 1920 130 stuks van dit type laten bouwen.
In 1937 werd vanwege de onrustige loop bij hogere snelheden besloten om aantal E's te voorzien van een extra loopas. Vanwege de gewichtsveranderingen werd de ketel 25 cm naar voren verplaatst en werden gewichten gemonteerd op de omloopplaat voor de rookkast om voldoende asdruk te krijgen op de voorloopas. Zo ontstond het 2-8-0 type van SJ als E2. Tevens kon hierdoor de snelheid naar 70 km/h worden verhoogd.
In de periode 1935-1951 werden 90 E's omgebouwd tot E2. Onze lok werd in 1946 omgebouwd en heeft tevens in 1959 een nieuwe gelaste ketel gekregen.
De E2's hebben bij SJ tot 1972 dienst gedaan en zijn toen over gegaan in het militair strategisch bestand.
De E2 1040 is in 1998 aan gekocht door de ZLSM en werd per spoor vanuit Zweden, via Duitsland, overgebracht naar Simpelveld. Ze werd daarmee de oudste bij de ZLSM in het bestand staande stoomlokomotief.
De E2 1040 heeft na voltooiing van de ketel van de 1289 ook een grote ketelrevisie ondergaan, waarbij alle klinknagels, hemelankers en een groot deel van de steunbouten zijn vervangen.
In de zomer van 2010, wordt de E2 1040 weer in dienst genomen om haar 100-e verjaardag te kunnen vieren.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.