Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen C 910 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

Motorrijtuig omC 910 aan het perron in Goes, samen met rijtuig omC 909, juni 2022. Foto Steef Janssens

NahmeomC
HerstellerStoomtrein Goes-Borsele, Goes (NL)
TypomC
Fabrik Nr.2
Baujahr2022
Spurweite1435 mm
StandortGoes
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht22 ton
Länge über die Puffer11,27 m
AchsfolgeBo
Leistung150 PS (110,3 kW)
Höchstgeschwindigkeit30 km/h
      
This text is not yet available in English

Motorwagen omC 910 is een replica van een omc uit de reeks NS C901-908. Die omC's waren in 1927 gebouwd door NS voor gebruik op de tramlijnen van de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland (SZB). De wagens waren in depot in Goes en kregen het dagelijks onderhoud in de werkplaats die nu de SGB-werkplaats is. De SGB-spoorlijn Goes-Hoedekenskerke-Baarland(-Oudelande) is het laatste restant van de tramlijnen door Zuid-Beveland.

De replica omC 910 is in de jaren 2016-2022 gebouwd in de eigen werkplaats van de SGB in Goes, op basis van het onderstel van een DB Schienenbus type VT98. Technisch is deze omC gebaseerd op de VT98: onder meer de wielassen inclusief remwerk, de motor (een Büssing U10) en versnellingsbak zijn afkomstig van die voertuigen. De opbouw is echter volledig nieuw opgebouwd en een getrouwe kopie van de eigenlijke omC's. Dat betekent ook dat de opbouw grotendeels geklonken is. Ook het interieur is geheel in eigen huis uitgedacht en opgebouwd.

Motorwagen 909 is eind 2018 in dienst gekomen. Het tweede rijtuig, de 910, is in 2022 gereed gekomen. Bij de indienststelling is het rijtuig nog niet van een aandrijflijn voorzien, zodat het wordt ingezet als stuurstandrijtuig. Installeren van een aandrijflijn is op termijn wel voorzien, daarvoor zijn ook alle middelen voorhanden. De reguliere motorwagendienstregeling van de SGB wordt sinds het rijseizoen 2022 gereden door de combinatie omC 909 en 910.

 

Daten verwalted durch:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.