Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen C 909 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

1

Goes, september 2018. Foto: Steef Janssens

23
NahmeomC
AntriebsartDiesel-mechanisch
HerstellerStoomtrein Goes-Borsele, Goes (NL)
TypomC
Fabrik Nr.1
Baujahr2018
Spurweite1435 mm
StandortGoes
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht22 ton
Länge über die Puffer11,27 m
AchsfolgeBo
Leistung150 PS (110,3 kW)
Höchstgeschwindigkeit30 km/h
Urspr. EigentümerDB, Steiermärkische Landesbahnen
Historischen Nummer798 643-4, VT23
      
This text is not yet available in English

Motorwagen omC 909 is een replica van een omc uit de reeks NS C901-908. Die omC's waren in 1927 gebouwd door NS voor gebruik op de tramlijnen van de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland (SZB). De wagens waren in depot in Goes en kregen het dagelijks onderhoud in de werkplaats die nu de SGB-werkplaats is. De SGB-spoorlijn Goes-Hoedekenskerke-Baarland(-Oudelande) is het laatste restant van de tramlijnen door Zuid-Beveland.

De replica omC 909 is in de jaren 2010-2018 gebouwd in de eigen werkplaats van de SGB in Goes, op basis van het onderstel van een DB Schienenbus type VT98. Technisch is deze omC gebaseerd op de VT98: onder meer de wielassen inclusief remwerk, de motor (een Büssing U10) en versnellingsbak zijn afkomstig van die voertuigen. De opbouw is echter volledig nieuw opgebouwd en een getrouwe kopie van de eigenlijke omC's. Dat betekent ook dat de opbouw grotendeels geklonken is. Ook het interieur is geheel in eigen huis uitgedacht en gemaakt.

Voor de omC's is aan zeer veel authentieke details gedacht. Zo zijn bijvoorbeeld de aspotten en buffers speciaal gegoten, naar het oorspronkelijke ontwerp. Ook de buitendeuren zijn echte blikvangers: het zijn klapdeuren, die meer doen denken aan een tram dan aan een trein. Ook op technisch gebied zijn er hoogstandjes afgeleverd: zo is de brandstofregeling volledig herzien en de elektrische installatie is geheel opnieuw ontworpen en opgebouwd.

De 909 is eind 2018 in dienst gekomen. Sindsdien wordt het rijtuig ingezet voor speciale ritten. Ook is een uitgebreid bezoek gebracht aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik, die rijdt over een van de spoorlijnen waar de oorspronkelijke omC's terecht kwamen toen ze in Zeeland overbodig waren geworden. Als de tweede replica-omC, de 910, gereed is, zal het duo de vaste motorwagenritten in de dienstregeling van de SGB gaan rijden en daarmee het duo Schienenbussen vervangen. Vanaf het rijseizoen 2022 wordt de combinatie 909-910 ingezet voor de motorwagenritten, nadat rijtuig 910 in dienst is gekomen.

Daten verwalted durch:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.