Beiwagen 946 van der Tramwegstichting werkgroep Amsterdam
de 303 met 946 ontspoorde op 18 october 1956 op een wissel en kwam op een beetje vreemde manier tot stilstand. © fotograaf onbekend
Nahme | Middeninstapper |
---|---|
Hersteller | Allen & Co, Rotterdam |
Typ | aanhangrijtuig 2 assig |
Baujahr | 1930 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Gewicht | 8,40 ton |
Länge über die Puffer | 9,82 m |
Achsfolge | 2' |
Urspr. Eigentümer | GTA, GVBA |
Historischen Nummer | 946 |
This text is not yet available in English
Begin 1930 werd de 946 besteld bij de firma ALLAN & Co te rotterdam als onderdeel van de serie 931 - 950. De aflevering van de rijtuigen in Amsterdam gebeurde tussen october en december 1930. Het waren twee-richting aanhangrijtuigen met een middeninstapmogelijk. Zij hadden een capaciteit van 56 passagiers, 18 zittende en 28 staande passagiers in de compartimenten en 10 staande passagiers op het middenbalcon.
De vloer van het middenbalcon was verlaagd ten opzichten de vloer in de twee compartimenten teneinde het instappen te vergemakkelijken. Helaas was het voor het personeel veel vuldig op en neer hobbelen tussen compartimentvloer en balconvloer bij de verkoop van plaatsbewijzen. Hierdoor kregen ze al gauw de bijnaam "Vogelkooien".
De voorste afdeling van het rijtuig was bestemd voor niet rokers terwijl de achterste afdeling van het rijtuig voor rokers bestemd was. Daarom hingen er aan weerszijde van de instap boorden met "NIET ROOKEN" en " ROOKEN". Deze borden moesten eventueel door de conducteur aan kopeinpunten omgehangen worden.
De serie 931 - 950 reed in eerste instantie voornamelijk op lijn 25 en na de oorlog waren ze, getrokken door "Utrechters" uit de serie 1 - 12, te zien op lijn 5.
In 1954 - 1956 werden een groot aantal van deze wagens, waaronder de 946, verbouwd tot éénrichting aanhangwagen. De verbouwing bestond uit het verwijderen van het voorste sluitlicht, het verwijderen van de handgrepen aan de blinde zijde, het verwijderen van één baanschuiver en het verwijderen van de achterste contactdozen.
Op 15 april 1957 reden de aanhangrijtuigen uit deze serie de laatste diensten waarna zij in 1958 allen (de 946 als enige uitgezonderd) werden gesloopt. De 946 werd naar het Nederlands Tram Museum in Weert overgebracht.
In 1968 kocht de Tramweg-Stichting het rijtuig aan en liet het overbrengen naar de remise Delfshaven in Rotterdam, waar het voorlopig als opslagruimte werd gebruikt. Op 31 mei 1974 werd het aanhangrijtuig overgebracht naar Amsterdam om opgeknapt te worden voor inzet bij het eeuwfeest van de Amsterdamse tram in 1975. In 1977 kwam de 946 bij de museumtramlijn en werd daar in 1979 weer terugverbouwd tot tweerichtingwagen. Van 1988 tot en met 1992 is de 946 op het Amsterdamse stadsnet gebruikt in de "Touristtram".
Na de terugkeer bij de EMA is een algehele revisie uitgevoerd waarna de 946 weer in de remise Tollensstraat werd gehuisvest. De 946 is daarna bij het Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM) terechtgekomen. Helaas werd het AOM op 23 juni 2010 door de rechter failliet verklaard waarna de trams, ook de 946, in de openbare verkoop kwamen.
In september 2010 is de 946 als onderdeel van een grote tramaankoop door de Tramweg-Stichting aangekocht en veiliggesteld. Op 12 april 2014 is de 946 van Amsterdam overgebracht naar den Haag. Hier zal de Stichting Tramwerk zich er over ontfermen en de wagen reviseren.
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.