Beiwagen NBM 55 van der Tramwegstichting werkgroep Amsterdam
Nahme | Aanhangrijtuig 2 assig |
---|---|
Hersteller | Werkspoor |
Baujahr | 1923 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Gewicht | 6.700 Kg ton |
Länge über die Puffer | 9,56 m |
Achsfolge | 2' |
Urspr. Eigentümer | GVB |
Historischen Nummer | GVB 778 |
This text is not yet available in English
Dit aanhangrijtuig is een replica van de NBM 55.
In 1922 en 1923 werden door de NBM een serie aanhangrijtuigen, genummerd 49 - 54, in dienst gesteld. Zij deden dienst achter demotorwagens 11 -16 op de lijn Utrecht - Zeist. De aanhangrijtuigen hadden een rustige loop en boden plaats aan 20 zittende en 14 staande passagiers.
Tot de opheffing van het trambedrijf in 1949 hebben zij dienst gedaan waarna de aanhangrijtuigen verkocht werden aan het trambedrijf van Mönchen-Gladbach. Hier werden zij verbouwd voor de dienst op meterspoor en hebben daar tot het eind van hun levensduur dienst gedaan waarna zij daar zijn gesloopt.
Medewerkers van de Stichting het Stichts Tram Museum hebben de overtollige Amsterdamse bijwagen 778, geleverd in 1917 aan het GVB, in 2010 uitgekozen om er een replica van de serie 49 -54 van te maken. Dit aanhangrijtuig zal na gereedkomen aansluitend aan de eigenlijke serie genummerd worden als NBM 55. Een groot deel van de houten opbouw en balcons is inmiddels al opnieuw opgebouwd.
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.