Lokomotive 24 van Industrieel Smalspoor Museum (ISM)
Antriebsart | Diesel-mechanisch |
---|---|
Hersteller | Kromhout Motorenfabriek, D.Goedkoop Jr N.V./DuCroo en Brauns |
Typ | 2LS |
Fabrik Nr. | 8597 & 287 |
Baujahr | 1938 |
Spurweite | 700 mm |
Standort | Erica |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Gewicht | 3.1 ton |
Länge über die Puffer | 2,5 m |
Achsfolge | Bdm |
Leistung | 30 PS (22,1 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 15 km/h |
Antrieb |
Oorspr. Motor
|
Urspr. Eigentümer | Gemeentelijke Gasfabrieken Amsterdam, Fa Pothuizen |
This text is not yet available in English
De Firma Kromhout bouwde grote aantallen motoren, en ontwierp vanaf 1935 ook lokomotieven. De eerste lok was een mijnlok voor de Staatsmijnen in Heerlen, en werd gebouwd door Kromhout zelf. Bijna alle latere locs werden door anderen gebouwd, en veel locs werden door de Firma DuCroo en Brauns gebouwd, waarbij de motor en andere onderdelen plus de volledige tekeningen door de firma Kromhout werden aangeleverd.
De Firma Kromhout beschouwde zichzelf in de eerste plaats als een motorbouwer, maar de service aan de door anderen gebouwde locs werd wel door Kromhout gedaan.
De Motoren firma Kromhout heeft zijn oorsprong als motorenwerkplaats van de werf Kromhout, maar de werf is later samengevoegd met een paar andere werven onder de naam Nederlandse Scheepbouw Mij. terwijl de motorenfabriek zelfstandig verder is gegaan.
Ook deze lok is oorspronkelijk verkocht door de Firma Kromhout zelf, maar zoals gebruikelijk was bij Kromhout werd de lok gebouwd bij DuCroo en Brauns. Dat verklaart ook de twee fabrieksnummers. Bij Kromhout was het fabrieksnummer gelijk aan het nummer van de motor, bij duCroo en Brauns had men een eigen nummering. Echter, de service aan de lok/motor werd uiteraard geleverd door Kromhout zelf.
Levensloop:
1938 | Gemeentelijke Gasfabrieken Amsterdam | |
---|---|---|
1944 | Ombouw voor gas | |
1945 | Terugbouw naar Diesel | |
1946 | Andere motor ingebouwd door Hovers, Tilburg | |
19?? | Fa pothuizen, Uithoorn | |
01-1987 | Industrieel Smalspoor Museum, Erica |
Bij de ombouw naar een andere motor is de motorkap iets naar voren verzet.
De locomotief is volledig gerestaureerd, foto volgt
Referenties:
ISBN 90 6469 776 0 - Kromhout, A.Steenmeijer
Daten verwalted durch:
Thomas van der Velde, email: thovel03 (a) gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.