Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 24 van het Industrieel Smalspoor Museum (ISM)

(c) Allard Rogier van Ravesteijn

TractievormDiesel-mechanisch
FabrikantKromhout Motorenfabriek, D.Goedkoop Jr N.V./DuCroo en Brauns
Type2LS
Fabrieksnummer287/8597
Bouwjaar1938
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsErica
Bedrijfswaardignee
Gewicht4 ton
Lengte o/b2,5 m
AsindelingBdm
Vermogen30 PK (22,1 kW)
Max. snelheid15 km/h
TractiedetailsOorspr. Motor: Kromhout Motorenfabriek, D.Goedkoop Jr N.V. 8597 , Type 2LS, 2-cyl 26 pk, 1300 rpm, watergekoeld
Huid. Motor: Kromhout Motorenfabriek, D.Goedkoop Jr N.V. 10785, Type 2LS, 2-cyl 30 pk, 1500 rpm, watergekoeld
Aandrijving: Gmeinder 3-gang 5-10-15
Oorspr.eigenaarsGemeentelijke Gasfabrieken Amsterdam, Fa Pothuizen
      

De Firma Kromhout bouwde grote aantallen motoren, en ontwierp vanaf 1935 ook lokomotieven. De eerste lok was een mijnlok voor de Staatsmijnen in Heerlen, en werd gebouwd door Kromhout zelf. Bijna alle latere locs werden door anderen gebouwd, en veel locs werden door de Firma DuCroo en Brauns gebouwd, waarbij de motor en andere onderdelen plus de volledige tekeningen door de firma Kromhout werden aangeleverd.


De Firma Kromhout beschouwde zichzelf in de eerste plaats als een motorbouwer, maar de service aan de door anderen gebouwde locs werd wel door Kromhout gedaan.


De Motoren firma Kromhout heeft zijn oorsprong als motorenwerkplaats van de werf Kromhout, maar de werf is later samengevoegd met een paar andere werven onder de naam Nederlandse Scheepbouw Mij. terwijl de motorenfabriek zelfstandig verder is gegaan.


Ook deze lok is oorspronkelijk verkocht door de Firma Kromhout zelf, maar zoals gebruikelijk was bij Kromhout werd de lok gebouwd bij DuCroo en Brauns. Dat verklaart ook de twee fabrieksnummers. Bij Kromhout was het fabrieksnummer gelijk aan het nummer van de motor, bij duCroo en Brauns had men een eigen nummering. Echter, de service aan de lok/motor werd uiteraard geleverd door Kromhout zelf.


Levensloop:

1938    Gemeentelijke Gasfabrieken Amsterdam
1944    Ombouw voor gas
1945    Terugbouw naar Diesel
1946    Andere motor ingebouwd door Hovers, Tilburg
19??    Fa pothuizen, Uithoorn
01-1987    Industrieel Smalspoor Museum, Erica

Bij de ombouw naar een andere motor is de motorkap iets naar voren verzet.


De lok staat op het ogenblik niet toegankelijk in de loods bij de ISM.


Referenties:

ISBN 90 6469 776 0 - Kromhout, A.Steenmeijer

Data beheerd door:
Hein Ruijgers, email: hein.ruijgers(a)smalspoorcentrum.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.