Arbeitsfahrzeug R3 van de Museumtram Nederlands Openlucht Museum (NOM)
Nahme | Railreiniger |
---|---|
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | Schörling, Hannover |
Baujahr | 1958 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Arnhem |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Achsfolge | B |
Urspr. Eigentümer | GVB Amsterdam |
Historischen Nummer | GVB Rr3, GVB H56 |
This text is not yet available in English
De railreiniger Rr3 is door Schörling in Hannover gebouwd in 1958 voor het reinigen van de tramsporen in Amsterdam. De motorwagen is een standaardtype dat aan veel duitse trambedrijven is geleverd.
De railreiniger was echter niet tegen de Amsterdamse omstandigheden opgewassen waardoor het veelvuldig in de werkplaats stond voor de nodige aanpassingen.
In 1970 werd de railreiniger in de Amsterdamse werkwagenkleur Oranje geschilderd, in 1982 volgde een vernummering in H56 waarna het in 1988 buiten dienst ging
In 1989 kreeg het de status van museumvoertuig en ging het naar de Tramweg Stichting.
Door ruimtegebrek werd de railreiniger in 2002 in een kazernecomplex in Vught opgeslagen en vandaar in 2004 overgebracht naar het trambedrijf van het openluchtmuseum. Hier werd de railreiniger compleet gestript en gereviseerd. Op 11 augustus 2005 maakte de railreiniger een eerste proefrit waarna de afwerking volgde.
Inmiddels is het een een onmisbaar voertuig geworden met de vele bladval op de sporen van het openluchtmuseum. Speciaal hiervoor is nog een constructie bedacht om een bladblazer aan de voorzijde te kunnen bevestigen.
De railreiniger is door de Tramweg Stichting in permanente bruikleen gegeven.
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.