Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen LTM610 van die Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

copyright foto P.A.N. Esseling

NahmeLTM 610
HerstellerBeijnes
Baujahr1931
Spurweite1435 mm
StandortScheveningen
Betriebsfähigkeit.nee
Gewicht28.62 ton
Länge über die Puffer14,52 m
AchsfolgeBo'Bo'
Antrieb

4x Siemens-Schuckert-Werke type802 / Dx 802d, 1200Vvan 80 Pk

Urspr. EigentümerNSM
      
This text is not yet available in English

In mei 1929 bestelde de LTM bij Beijnes te Haarlem als vervolg op de serie

2601 - 2605 drie wagens, de 2606 – 2608. Na eerst nog overwogen te hebben drie vierassige motorwagens bij te bestellen bestelde de LTM in februari 1931 bij Beijnes nog twee vierassers, de2609 en 2610.

Zij waren gelijk aan de 2606 - 2608 met dien verstande dat deze wagens iets andere motoren van SSW kregen. De 2609 en 2610 werden op 17 november 1931 in dienst gesteld.

In oktober 1936 werden de 2601 - 2610 administratief vernummerd in 601 - 610.

Tot de komst van de 2606 - 2608 in 1930 werden de 2601 - 2605 op alle lijnen gebruikt als aanvulling op de drieassers. Daarna reden de vierassers voornamelijk op de trajecten Heerlen - Sittard en Heerlen - Brunssum, aangevuld met drieassers.

Vanaf 1946 reden de 601 - 605 voornamelijk op de lijn naar Kerkrade en de

606 - 610 op die naar Brunssum en naar Sittard.

Met de beëindiging van de tramexploitatie op de trajecten Heerlen - Sittard en Hoensbroek - Brunssum in de periode 1 augustus - 2 oktober 1949 werden de

602 - 605 buiten dienst gesteld. De 601 en 606 - 610 bleven nog dienen op de laatste tramlijn van de LTM, die tussen Heerlen en Kerkrade.

Na 14 mei 1950 was het afgelopen met de elektrische tram in Limburg en was al het elektrische materieel van de LTM overbodig geworden.

Op 7 maart 1950 bevestigde de LTM reeds de verkoop van elektrisch materieel aan de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM). Voor modernisering en verbouwing tot eenrichtingwagens gingen de motorwagens per spoor naar Werkspoor te Utrecht.

Vanaf 2 maart 1951 werden de eerste ‘Limburgers’, zoals het van de LTM overgenomen materieel in Den Haag zou gaan heten, in dienst gesteld op het traject Den Haag - Wassenaar en vanaf 20 juli van dat jaar ook op de lijn Den Haag - Voorburg.

Bij de HTM werden de wagens in volgorde genummerd in de serie 81 - 90.

Door de invoering van nieuwe trams raakten de motorwagens van de serie 81 - 90 na 20 oktober 1963 overtollig en werden in december 1964 naast de remise in Rijswijk gesloopt. Alleen de 90 (ex-LTM 610) ontsprong de dans en werd niet gesloopt, maar keerde op 9 november 1965 rijvaardig terug in Heerlen.

Daar werd de tram opgesteld op het voormalige remise-terrein van de LTM aan de Grasbroekerweg. Aan de buitenzijde werd de wagen geschilderd in de groencrème kleurcombinatie van de LTM, terwijl uit de wagen de bruine kunstleren ‘Haagsche’ banken werden verwijderd.

Op 29 september 1973 werd de 610 geschonken aan de Tramweg-Stichting in Amsterdam. Inzet op de museumtramlijn is er nooit van gekomen en op 25 april 1975 arriveerde hij dan toch in het Spoorwegmuseum. In 1986 is het interieur weer aangebracht in de staat, zoals die bij de LTM is geweest, dus met houten banken.

Na de verbouwing van het Spoorwegmuseum was er geen plaats meer voor de tram en op woensdag 23 november 2005 kwam motorwagen 610 per dieplader terug in Limburg en vond onderdak bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

De LTM610 is op 19-11-2010 overgebracht naar de Tramwegstichting en geschilderd in de kleur die ze destijds had bij de HTM, voor het buitenlijnenfeest van de Tramwegstichting dat in september / oktober 2011 gehouden is bij het Haags Openbaar Vervoer Museum ( HOVM ) in Den Haag.

In het voorjaar van 2019 keerde de tram terug naar Limburg.

Daten verwalted durch:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.