Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Kesselwagen 545564-34 van die Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

foto ZLSM

NahmeSigaar
HerstellerAteliers Belges Réunis SA, Familleureux
TypZags 8270
Baujahr1964
Spurweite1435 mm
StandortSimpelveld
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht52 ( beladen ) ton
Länge über die Puffer16,00 m
Achsfolge2`2`
Höchstgeschwindigkeit100 km/h
Urspr. EigentümerSolvay Chemie BV
Historischen Nummer545 564, 0771432-6, 33 84 781 1 512-8P
      
This text is not yet available in English

Solvay Chemie in Herten bij Roermond is in december 1999 gestopt met de productie van chloor, waarmee ook het spoorvervoer ten einde kwam.


Solvay Chemie, voorheen Nepakris en later Natronchemie, beschikte in de loop der tijd over diverse eigen wagens voor het vervoer van de chemische producten die in Herten werden geproduceerd. Het laatste product dat per spoor werd vervoerd was chloor.


Speciaal voor het vervoer van chloor werden in 1965 bij ABR 21 vierassers met 52 ton laadvermogen aangeschaft. Omdat chloorgas zwaar is zijn deze ketelwagens uitgerust met een ketel met een relatief geringe diameter en grote lengte, waardoor de bijnaam "sigaar" is ontstaan. Doordat chloor in vloeibare vorm werd vervoerd bij een temperatuur van -35°C stonden deze ketels onder een werkdruk van 15 bar.


Van de laatste "sigaren" heeft Solvay er één geschonken aan de ZLSM: de 20 overige zijn inmiddels gesloopt. Dit waren de laatste particuliere ketelwagens in het NS-park die niet eigendom waren van een verhuurbedrijf.

Daten verwalted durch:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.