Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Ketelwagen 545564-34 van Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

foto ZLSM

NaamSigaar
FabrikantAteliers Belges Réunis SA, Familleureux
TypeZags 8270
Bouwjaar1964
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardigja
Gewicht52 ( beladen ) ton
Lengte o/b16,00 m
Asindeling2`2`
Max. snelheid100 km/h
Oorspr.eigenaarsSolvay Chemie BV
Hist. nummers545 564, 0771432-6, 33 84 781 1 512-8P
      

Solvay Chemie in Herten bij Roermond is in december 1999 gestopt met de productie van chloor, waarmee ook het spoorvervoer ten einde kwam.


Solvay Chemie, voorheen Nepakris en later Natronchemie, beschikte in de loop der tijd over diverse eigen wagens voor het vervoer van de chemische producten die in Herten werden geproduceerd. Het laatste product dat per spoor werd vervoerd was chloor.


Speciaal voor het vervoer van chloor werden in 1965 bij ABR 21 vierassers met 52 ton laadvermogen aangeschaft. Omdat chloorgas zwaar is zijn deze ketelwagens uitgerust met een ketel met een relatief geringe diameter en grote lengte, waardoor de bijnaam "sigaar" is ontstaan. Doordat chloor in vloeibare vorm werd vervoerd bij een temperatuur van -35°C stonden deze ketels onder een werkdruk van 15 bar.


Van de laatste "sigaren" heeft Solvay er één geschonken aan de ZLSM: de 20 overige zijn inmiddels gesloopt. Dit waren de laatste particuliere ketelwagens in het NS-park die niet eigendom waren van een verhuurbedrijf.

Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz@miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.