Lokomotive 3 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele
Nahme | Bison |
---|---|
Antriebsart | Dampf |
Hersteller | La Meuse, Luik (B) |
Fabrik Nr. | 3292 |
Baujahr | 1928 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Goes |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | B |
Länge über die Puffer | 8,99 m |
Achsfolge | Cnt |
Antrieb | Stoomverdeling Walschaert (Heusinger) |
Urspr. Eigentümer | Oranje Nasau Mijnen Heerlen |
Historischen Nummer | ONM 16 |
This text is not yet available in English
STOOMLOCOMOTIEF SGB 3 'Bison'
Locomotief 3 'Bison' is een drie-assige tender-locomotief die in 1928 gebouwd werd door de Belgische fabriek Société de la Meuse te Luik. De loc kwam vervolgens in dienst bij de Oranje Nassaumijnen te Heerlen als locomotief 16. Locomotief 5 is gebouwd door dezelfde fabriek en reed bij de Oranje Nassaumijnen als locomotief 14. De locomotieven deden tot 1971 dienst in Heerlen.
In 1972 kocht de SGB de inmiddels niet meer in gebruik zijnde locomotief 16. Bij de SGB kreeg ze het nummer 3 en de naam 'Bison'. Deze naam houdt verband met de Goese firma die de SGB in staat stelde de locomotief aan te kopen. Na een grote revisie deed Bison vanaf 1974 dienst op de museumlijn.
De ketel van loc 3 is in 1994 vervangen bij de DB-werkplaats te Meiningen (D).
De nieuwe ketel heeft een Crampton-vuurkist (rond) in plaats van de originele Belpaire-vuurkist (vierkant). Om het historisch uiterlijk van de 'Bison' niet te verstoren is de originele vuurkistbeplating gebleven.
Update juli 2010:
Begin 2010 heeft loc 3 'Bison' een ware metamorfose ondergaan, door middel van een schilderbeurt. De rode kleur heeft het oudere 'Bison-rood' vervangen. De loc is daarna afgezet met enkele creme/zwarte biezen.
Enkele technische gegevens van de locomotief zijn:
Dienstvaardig gewicht: | 40,5 ton | |
---|---|---|
Maximum keteldruk: | 12 kg/cm2 | |
Verwarmd oppervlak: | 72 m2 | |
Maximum vermogen: | 610 kW | |
Maximum snelheid: | 40 km/h |
Daten verwalted durch:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.