Rijtuig 50 84 26-37 108-6 (Bvk) van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Naam | Olifant |
---|---|
Fabrikant | Waggonfabrik Talbot GmbH & Co. Aachen (D) |
Type | DDM-1, Bvk serie 26-37 101-115 |
Bouwjaar | 1985 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 52,2 ton |
Lengte o/b | 21,39 m |
Asindeling | 2'2' |
Max. snelheid | 140 km/h |
Oorspr.eigenaars | NV Nederlandse Spoorwegen |
Vanaf 1984 verscheen het eerste Nederlandse dubbeldeksmaterieel (DDM). Voorbeeld waren de kort tevoren in dienst gestelde dubbeldekkers in Frankrijk, die tussen Amsterdam en Amersfoort met reizigers waren beproefd. Door het grotere ruimteprofiel in Nederland en de grotere perronhoogte konden de trappen naar boven en naar beneden ruimer ontworpen worden. Ook waren de zitplaatsen iets breder en vooral hoger dan de lage Franse banken.
De dertien stuurstandrijtuigen kregen namen van bedreigde diersoorten: Condor, Ooievaar, Bizon, Walvis, Neushoorn, Arend, Zeehond, Olifant, Tijger, Cheeta, Dolfijn, Otter en Panda. Ons rijtuig heette 'Olifant', maar deze naam is bij een schilderbeurt verdwenen.
's Nachts konden de locomotieven voor de goederendienst gebruikt worden, want het reizigers- en goederenverkeer waren nog niet gescheiden. De stuurstandrijtuigen waren voorzien van stroomafnemers, een compressor en een statische omzetter, zodat de dubbeldekstreinen 's nachts konden worden schoongemaakt en de volgende dag verwarmd en van remlucht voorzien klaarstonden om na het aankoppelen van de locomotief direct weer de reizigersdienst in te gaan.
De normale treinsamenstelling bestond uit een locomotief van de serie 1600 en zeven DDM-rijtuigen: 1 stuurstandrijtuig tweede klasse (Bvk), 3 tussenrijtuigen eerste en tweede klasse (ABv) en 3 tussenrijtuigen met alleen tweede klasse (Bv). Later werden enkle ABv's verbouwd tot geheel tweede klasse (Bv), waarna de normale treinsamenstelling Bvk-ABv-ABv-Bv-Bv-Bv-Bv-loc werd.
Het inzetgebied waren de forensenlijnen bij de vier grote steden in de randstad. Slechts bij hoge uitzondering kwamen ze buiten dat gebied.
In 2010 kwam veel nieuw materieel in dienst, zodat het DDM buiten dienst gesteld kon worden.
Op 15 December 2019 werd met stam 7208 definitief afscheid genomen van de serie DDM-1 tijdens een door NS en de NVBS samen georganiseerde afscheidsrit.
Na de afscheidsrit word het stuurrijtuig voor de tweede maal over gedragen aan het Spoorwegmuseum die na eerdere overdracht in 2012 het rijtuig in 2016 weer terug geleend werd aan NS voor een tijdelijke herindienst stelling van het DDM1 materieel.
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.