Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Treinstel NS 876* van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright: E. Blaas

TractievormElektrisch
FabrikantTalbot, Aachen (D)
TypePlan V9, ElP2, serie 871 - 888
Bouwjaar1972
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsAmsterdam Zaanstraat
Bedrijfswaardigja
Gewicht86 ton
Lengte o/b52,14 m
Asindeling2'Bo' - Bo'2'
Vermogen1020 PK (749,7 kW)
Max. snelheid140 km/h
Tractiedetails

tractiemotoren:  4 x Heemaf TM 671
- uurvermogen:  4 x 145 = 580 kW
- continu vermogen:  4 x 127 = 508 kW
- tandwielverhouding:  22 : 57 ?
middellijn drijfwielen:  950 mm
straal kleinste boog:  100 m.

Oorspr.eigenaarsNV Nederlandse Spoorwegen
      

* = Het treinstel is dienstvaardig.

Treinstel 876 maakt deel uit van een grote serie van 246 elektrische treinstellen, verdeeld over 13 series van Plan V. Deze series waren echter niet allemaal aan elkaar gelijk. De series V1 - V3 kenden nog een bagageafdeling. Maar met het terugdringen van het fietsenvervoer verviel deze afdeling bij Plan V4 - V7. De series V8 - V13 kregen daarentegen een zgn postafdeling, die ook als bagageruimte gebruikt kon worden. Die afdeling was bovendien voorzien van acht klapzittingen, zodat ook reizigers van deze ruimte gebruik konden maken. Ons treinstel hoort bij de laatste categorie en is onderdeel van Plan V9 met de treinstelnummers 871 - 888.

Plan V was te vinden in de stoptreinen door het hele land.

Na 38 jaar was de economische levensduur van de laatste Plan-V's bereikt. In september 2016 werden de laatste Plan-V-stellen buiten dienst gesteld en op 25 september werd treinstel 876 het Spoorwegmuseum binnengereden, waarna de bedieningssleutels aan de directeur werden overhandigd. 

[BS 18/11'16]

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.