Stuurstandrijtuig 412 (B412) van NZH Vervoer Museum (NZH)
Naam | NZH B412 Boedapester |
---|---|
Tractievorm | Electrisch |
Fabrikant | Ganz & Co-Danubius, Budapest (Hongarije) |
Type | Boedapester |
Bouwjaar | 1924 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Haarlem |
Bedrijfswaardig | nee |
Status NRR | A |
Gewicht | 20,5 ton |
Lengte o/b | 16 m |
Asindeling | Bo'Bo' |
Max. snelheid | 80-85 km/h |
Oorspr.eigenaars | Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH) |
Hist. nummers | NZH B412, NZH B464 |
In de periode 1923-1924 bouwde Ganz & Co-Danubius de stuurstandrijtuig serie B401- 412 voor de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH). De stuurstandrijtuigen behoorde tot de Boedapesters De Boedapesters waren zogenaamde schakeltrams bestaand uit vaste combinaties:
- Een motorrijtuig tussen twee stuurstandrijtuigen | ||
- Een motorrijtuig met een stuurstandrijtuig |
Door het rijden met vaste combinaties was omrangeren niet nodig.
De NZH B412, vooral dienst doent op de lijn Scheveningen-Leiden, werd in 1933 omgebouwd tot smalspoor aanhangrijtuig B464 en geplaatst op de lijn Zandvoort-Amsterdam. In 1957 werd het rijtuig door de NZH buiten dienst gesteld en afgevoerd.
Na de buiten dienst stelling is het rijtuig verkocht overgebracht naar Groede (Zeeuws-Vlaanderen). Hier heeft de B412 dienst gedaan als zomerhuis. Doordat er uiteindelijk geen toestemming meer werd gegeven als zomerhuis werd de B412 op 18 juni 1973 om niet overgedragen aan de Tramweg Stichting (TS).
De bak is toen overgebracht naar Leiden. Op 13 november 1976 is de B412 overgebracht naar een Romny-loods van de firma Starlift in Voorburg. Vannuit Voorburg is de NZH B412 op 12 december 1985 op reis gegaan naar Haarlem, waarbij het stuurstandrijtuig ondergebracht is in het NZH Vervoer Museum.
In de loop van de jaren is in Leiden (start) en in Voorburg de NZH B412 volledig gerestaureerd. De twee truck zijn replica's, die gemaakt zijn door de oorspronkelijke fabriek Ganz & Co-Danubius te Budapest (Hongarije). In 2005 is de NZH B412 uitgeleend aan een tentoonstelling over de Blauwe Tram. Tijdens het transport terug naar het museum is het rijtuig uit de takels van de kraan gevallen. Hierbij is een kop flink beschadigd.
1924-1933 | In dienst bij de NZH als stuurstandrijtuig | |
---|---|---|
1933-1957 | Revisie, in dienst bij de NZH als stuurstandrijtuig | |
1957-1973 | Verkocht, dienst als zomerhuisje in Zeeland | |
1973-1976 | Verworven door TS en overgebracht naar Leiden, start restauratie | |
1976-1985 | Overgebracht naar Voorburg | |
1985 | Voltooiing restauratie | |
1985-nu | Ondergebracht bij het NZH Vervoer Museum | |
2005 | Een kop ernstig beschadigd bij transport |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.