Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc NS 137 van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright P. Esseling

TractievormDiesel-hydraulisch
FabrikantWerkspoor NV, Amsterdam
TypeLocomotor, serie NS 103 - 152
Fabrieksnummer630
Bouwjaar1932
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsBlerick
Bedrijfswaardignee
Status NRRC
Gewicht13,8 ton
Lengte o/b5,780 m
AsindelingBdh
Vermogen65 PK (47,8 kW)
Max. snelheid30 km/h
Tractiedetails

De benzinemotor werd waarschijnlijk door de Fa. Thomassen in De Steeg vervangen door een dieselmotor.

In 1995 werd de mechanische koppeling vervangen door een hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h.

Oorspr.eigenaarsNederlandsche Spoorwegen (NS)
      

Zie voor de algemene geschiedenis van de serie 103 - 152 locomotor 103 van het museum.

NS stelde ook locomotor 137 in 1947 of '48 buiten dienst. De lmt werd daarna verkocht aan de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te Beverwijk.
Kennelijk is de machine doorgeschoven naar de Motorenfabriek Thomassen in De Steeg (G), want deze firma schonk de 137 in 1985 aan het Spoorwegmuseum. De benzinemotor was toen al vervangen door een dieselmotor, maar verder was de machine nog in oorspronkelijke toestand.

De locomotor is sinds 1995 voorzien van een Hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h. Door het hoge toerental van de dieselmotor om die snelheid te bereiken vanuit de meestal koude toestand van de motor, is de motor versleten. De 137 is sinds 2005 niet meer dienstvaardig.

In november 2015 kwam de 137 terug van de SGB te goes, waar de loc een cosmetische opknapbeurt heeft ondergaan. 
[BS 15-11-'15]

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.