Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motorwagen 798-04 van Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

1

© Locaal spoor

2
TractievormDiesel
FabrikantUerdingen
TypeRailbus motorwagen
Fabrieksnummer62002
Bouwjaar1956
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardignee, in revisie
Gewicht20.9 ton
Lengte o/b13,95 m
AsindelingBo
Vermogen2 x 150 PK (1,5 kW)
Max. snelheid90 km/h
Tractiedetails

Diesel Mechanisch, via handgeschakelde electromagnetische versnellingsbak
Motor type: Büssing U10 underfloor

Oorspr.eigenaarsDeutsche Bundesbahn
Hist. nummersVT 798-647
      

Jarenlang was de zogenaamde 'Schienenbus' een normaal gezicht op de kleinere spoorlijnen in Duitsland. In de jaren '50 en '60 werden deze lichte treinen gebouwd als vervanging voor zware stoomtreinen. Dankzij de goedkope productie en exploitatie bleven dankzij de railbus spoorlijnen behouden, die anders niet winstgevend geweest waren. Al snel werden de railbussen liefkozend 'Nebenbahnretter' genoemd. Tot aan de jaren '90 reden deze treinen nog volop, maar de laatste jaren gaat het bergafwaarts met de railbus. Ze voldoen niet meer aan de eisen van de tijd wat betreft snelheid en comfort en ze zijn wegbezuinigd, vervangen door normale bussen of door nieuwe 'light-rail'-treinen.


Er zijn verschillende types railbussen ( schienenbus ) geweest, de ZLSM beschikt over de 'krachtigste' variant, de VT 798 waarbij iedere as haar eigen 6 cililinder, 150 pk sterke Büssing U10 motor beschikt. De oorsprong voor deze variant ligt hem in het feit dat er ook regelmatig goederenwagens ( met name de Von Haus zu Haus goederen wagens ) werden meegenomen, dit bespaarde een extra inzet van een diesellokomotief! De ZLSM was langere tijd aan het zoeken naar een railbus, mede doordat deze in het verleden op de dienst Aaken - Simpelveld - Valkenburg - Maastricht zijn ingezet, en dus op het trace van de ZLSM thuis horen.


in 1995 werden de eerste railbussen van de ZLSM geselecteerd in bw Augsburg, waar na de uitfasering van de railbussen door de DB een verzameldepot was gevestigd. Na de koop werden de railbussen op eigenkracht overgebracht naar Herzogenrath, waarbij ZLSM personeel de railbussen zelf bestuurde onder leiding van een DB Pilot machinist. De reis verliep via Treuchtlingen - Würzburg - Aschaffenburg (tankstop) - Mainz-Bischofsheim - Köln - Aachen - Herzogenrath. Met twee niet-geplande stops ( Indusi ingreep ) en een tankstop werd de hele reis over DB hoofdspoor afgelegd. Op zondagmorgen om 03.10 uur kwam de stam aan in Herzogenrath, 9 uur eerder dan gepland. Kort daarop werden de railbussen overgebracht naar Simpelveld door lok B 1289.


Deze motorwagen beschikt over 56 zitplaatsen en 38 staanplaatsen. De motorwagen wordt ingezet met bijwagen 998-53 en stuurstand wagen 998-51.

Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz@miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.