Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 8826 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

Frame van 8826 naar de afgebroken revisie. De onderdelen zijn opslaan voor een mogelijke toekomstige revisie. ©David Merz

TractievormStoom
FabrikantHunslet
TypeJ-94 / 8800
Fabrieksnummer3164
Bouwjaar1944
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardignee
Gewicht49 ton
Lengte o/b9,24,5 m
AsindelingCnt
Max. snelheid50 km/h
Tractiedetails

Binnen liggende Cilinders, stoomverdelings volgens Stephenson ( bakschuiven )

Oorspr.eigenaarsWar Depatement, Nederlandse Spoorwegen, Laura & Julia steenkolenmijnen, Metaalhandel van Raak
Hist. nummersWD75115, NS 8826, Julia V, LV14
      

Historie:

De drie-assige stoomlokomotief is als WD 75115 in 1944 gebouwd bij Hunslet. Ze is geleverd aan de Longmoor Military Railway en van daaruit in februari 1945 verscheept naar Frankrijk voor zware rangeerwerkzaamheden in oorlogsdienst. De watertank van de machine heeft de vorm van een zadel en ligt boven op de stoomketel: vandaar de benaming 'zadeltank-lokomotief'.


Na beëindiging van de oorlog werd een aantal zadeltank-loks door de Nederlandse Spoorwegen overgenomen en ondergebracht in de lok-serie 8800. Zo kreeg de lok WD 75115 in juni 1945 het NS nummer 8826. In NS-dienst is de machine gestationeerd geweest in Roosendaal en vervolgens in Rotterdam-Zuid.


Vanaf 1953, met de komst van de dieseltractie in de rangeerdienst, werden alle zadeltank-loks geleidelijk afgevoerd. Onder andere de 8826 werd verkocht aan de steenkolenmijn 'Julia' in Eygelshoven. In november 1953 kwam ze daar in dienst onder nummer 'Julia V'.


Na de integratie van de mijnen 'Julia' en 'Laura' in Eygelshoven, werden vanaf 1962 alle lokomotieven van beide mijnen opgenomen in de nummering van de 'Laura & Vereeniging' en kreeg de machine het nummer 'LV 14'. Hier deed ze dienst tot 31 december 1974. In 1975 werden de 'LV 13' en 'LV 14' nog enkele malen ingezet tijdens opruimingswerkzaamheden.


Na de mijnsluitingen is de 'LV 14' samen met de 'LV 15' verkocht aan de metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, die de machines in bruikleen heeft afgestaan aan de in 1974 opgerichte Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout (SSTT). De machine is voorzien van een Westinghouse-rem en is weer teruggebracht in de kleurstelling van de NS met het oorspronkelijke nummer 8826.

Van 1976 tot september 1981 heeft ze tot het faillisement van de SSTT daar dienst gedaan. In 1982 verhuisde de machine terug naar de firma van Raak, waar ze bij de ingang van het bedrijf geconserveerd werd opgesteld als monument.


Voor de ZLSM was altijd al duidelijk dat naast een aantal grote stoomlokomotieven voor de normale dienstregeling er behoeft was aan een kleinere (rangeer)stoomlok voor het rijden van kleinere treinen.

Er werd dan ook al enige tijd uitgekeken naar een kleine stoomlok, die ook nog enige historische relatie had met het de regio. De NS 8826 die in Tilburg bij de frima van Raak stond heeft altijd onze interesse gehad.


Begin 1998 komt een vertegenwoordiging van de firma van Raak bij de ZLSM en wordt de lok gekocht. Op 23 oktober 1998 wordt tenslotte de lokomotief met een dieplader opgehaald in Tilburg en overgebracht naar Simpelveld.

Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.