Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Rijtuig 1631 (BPD1631) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

Foto: Collectie Stichting v/h RTM

NaamRTM BPD1631
FabrikantAllan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam / Centrale werkplaats RTM, Rotterdam
TypePersonenrijtuig
Bouwjaar1951
Spoorwijdte1067 mm
StandplaatsOuddorp (ZH)
Bedrijfswaardigja
Asindeling2'2'
Oorspr.eigenaarsN.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Hist. nummersRTM BPD1631
      

Personenrijtuig RTM BPD1631

In 1914 bouwde Allan te Rotterdam de AB10 voor de Maas-Buurtspoorweg (MBS) waar hij ingezet werd op de tramlijn Nijmegen-Venlo. Bij aflevering had het rijtuig 6 zitplaatsen eerste klasse, 24 in de tweede klasse en nog eens 6 in het middencompartiment dat naar keuze als eerste of tweede klasse kon worden gebruikt, daarnaast nog eens 10 staanplaatsen per balkon. In 1928 werden ter verbetering van de ventilatie enkele zijruiten van schuifraampjes voorzien. Vanaf september 1944 lag de oorlogsfrontlijn vrijwel gelijk aan de MBS-lijn die dan ook zwaar beschadigd werd. In 1945 werd besloten de lijn niet te herstellen.  De rijtuigen werden in 1946 verkocht aan de NV. Rotterdamsche Stoomtram-Maatschappij (RTM).

Bij de RTM kreeg het rijtuig een revisie, waarbij enkele dingen werden gewijzigd. De draaistellen werden omgespoord naar 1067 mm. Eveneens werd het tussenschot tussen de eerste klasse en het middencompartiment verwijderd.  Het  aantal zitplaatsen bedroeg nu 12 in de eerste klasse en 24 in de tweede klasse. Het rijtuig werd voorzien van een luchtreminstallatie, doorvoerleiding voor vacuümrem, Rosé verwarmingsinstallatie (naast de stoomverwarming) en elektrische verlichting. Daarnaast werden de schuifraampjes verwijderd. Uiteindelijk kwam de MBS AB10 als RTM AB415 in 1946 in dienst.

De AB415 werd in 1949 afgevoerd na ernstige aanrijdingschade. Het onderstel werd vervolgens door de Centrale Werkplaats aan de Kromme Zandweg in Rotterdam gebruikt om een rijtuig, passend bij de MABD 1602 te bouwen. In 1950 kwam de BPD 1631 in dienst met een rijtuigbak in de stijl van de MABD 1602. Er waren 23 zitplaatsen t2e klasse plus twee klein e bankjes op het balkon. Verder had het rijtuig een postcompartiment,compleet met sorteertafel en –kast, en aan het andere einde een bagageruimte. Het rijtuig had een Westighouse luchtrem en elektrisch licht. De verwarming vond oorspronkelijk plaats door het koelwater van de MABD 1602. Later werd een Webasto oliekachel aangebracht.

Tot de Watersnood van 1953 reed de combinatie MABD1602+BPD1631 op Schouwen-Duiveland. Daarna in de Hoekse Waard en op Goeree-Overflakkee en tenslotte op Voorne en Putten. Het werd de laatste jaren niet meer in vaste combinatie met de MABD1602 gebruikt maar in willekeurige tramsamenstellingen.

Na de opheffing van de lijn Spijkenisse—Oostvoorne werd het rijtuig niet meer gebruikt en in 1966,  na de opheffing van de laatste tramlijn kwam de BPD631 bij de TS in Hellevoetsluis, nadien bij de Stichting v/h  RTM.

Wegens de slechte toestand werd de BPD1631 ontmanteld en als platte wagen gebruikt.

Na restauratie kwam de BPD1631 in 2010 in dienst.

De BPD1631 dankt de A-status aan het feit dat het het laatster stoom/motortramrijtuig is dat door een tramwegbedrijf geheel in eigen beheer  is ontworpen en gebouwd.

Personenrijtuig RTM BPD1631 vormt samen met motorrijtuig RTM MABD1602 een samenstel van voertuigen (zie Registernummer 20) dat als zodanig van cultuurhistorisch belang is. Het gehele ensemble (M 1602 + 1631) heeft in het Nationaal Register Railmonumenten aldus een A-status.

Geschiedenis

1914-1944    In dienst bij MBS als AB-personenrijtuig
1946-1949    In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig
1950-1965    In dienst bij de RTM als BPD-personen-, post en goederenrijtuig
1967    Overgegaan naar TS, later S. v/h RTM
19xx-2008   Platte wagen
2008-2010    Restauratie
2010-nu    In dienst bij de S. v/h RTM als Bpd-personen-, post en goederenrijtuig

 

Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: w_adriaanse(a)zonnet.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.