Rijtuig 8 (AB8) van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | ZVTM AB8 |
---|---|
Fabrikant | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Type | Personenrijtuig |
Bouwjaar | 1916 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Hoorn |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | A |
Asindeling | 2'2' |
Oorspr.eigenaars | Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg- Maatschappij (ZVTM) |
Hist. nummers | ZVTM AB8 |
In 1915-1916 bouwe Allan uit Rotterdam een serie van zestien rijtuigen voor de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij (ZVTM). De rijtuigen kwamen in dienst onder de nummers AB1-16. Uiteindelijk bleken de 16 rijtuigen niet voldoende en werden in 1930 nog eens 3 rijtuigen besteld, ditmaal bij La Brugeoise.
De rijtuigen boden plaats aan 9 zitplaatsen eerste klasse en 24 tweede klasse. Daarnaast waren er ook nog 24 tweede klasse staanplaatsen. De rijtuigen waren uitgerust met schroef- en vacuümremmen, gasverlichting en stoomverwarming. De schroefrem was te vinden op het tweede klasse balkon, achter een van de klapzitjes.
In 1936 werd de eerste klasse afgeschaft, maar voor zover bekent bleven de rijtuigen altijd de letters AB dragen. In 1948/49 werd het reizigersvervoer per tram bij de ZVTM opgeheven. De wagens die niet waren verbouwd tot motorwagen, AB1-14, werden afgevoerd. De rond 1935 tot motorwagen verbouwde rijtuigen ME15/17/19 gingen naar de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM).
De AB7-8 waren al in 1946 buitendienst gesteld. De rijtuigen werden gebruikt als onderdelen leverancier voor de andere rijtuigen. Tegelijkertijd met de andere rijtuigen werden ze in 1950 voor de sloop verkocht.
De AB8 is echter nooit gesloopt en is in 1946 verkocht en getransporteerd naar Kapelle Brug, waar de wagen diende als noodwoning. In 1960 is de wagen weer verkocht en dit maal naar Hulst verhuis waar hij diende als duiventil. In 1995 is de wagen door de Museumstoomtram teruggevonden en in 1998 verkocht en getransporteerd naar Hoorn. In 1999 is de ZVTM AB8 opgeslagen in de opslag in Zwaag.
Restauratie
In 2005/2006 is gestart met de inventarisatie ten behoeve van het restauratiebestek. Inmiddels is deze inventarisatie afgerond en is de rijtuigbak begin 2007 overgebracht naar Hoorn. Alhier is gestart met de demontage van de rijtuigbak. In de werkplaats is inmiddels gestart met de bouw van twee nieuwe draaistellen. Daarnaast worden er diverse voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het bouwen van een historische verantwoord nieuw interieur.
In het najaar van 2007 is het frame, volledig ontmanteld van de rijtuigbak, binnengenomen in de werkplaats te Hoorn. Na een aantal succes volle proefritten is het rijtuig in 2011 in dienst gesteld.
1916-1946 | In dienst bij de ZVTM als personenrijtuig | |
---|---|---|
1946-1960 | Verkocht als noodwoning naar Kapelle Brug | |
1960-1998 | Verkocht als duiventil naar Hulst | |
1998 | Verkocht aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn | |
1999 | Opgeslagen in de loods van Zwaag | |
2005-2006 | Start restauratie | |
2007-2011 | Overgebracht naar Hoorn, in restauratie | |
2011-nu | In dienst |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.