Loc 22 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele
Naam | Bever |
---|---|
Tractievorm | Diesel-elektrisch |
Fabrikant | General Electric |
Fabrieksnummer | 29896 |
Bouwjaar | 1949 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Goes |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | C |
Asindeling | Bdm |
Vermogen | 150 PK (110,3 kW) |
Oorspr.eigenaars | Hoogovens BV |
Hist. nummers | HO SF2, 52, 3-52, CW1 |
DIESELLOCOMOTIEF 22 'BEVER'
In de periode na de Tweede Wereldoorlog verkeerde Nederland in een periode van weder-opbouw en industrialisatie. Particuliere spoor-wegbedrijven konden hun materieelpark weer opbouwen dankzij gelden uit de zogeheten Marshallhulp. Veel transportmiddelen werden toen in de Verenigde Staten aangeschaft.
Zo ook diesellocomotief SGB 22. Ze werd gebouwd door General Electric en is voorzien van een Cummins dieselmotor, die via een generator een elektromotor aandrijft. Via tandwielen en een ketting worden de assen aangedreven.
De SGB 22 werd in 1949 aangeschaft door de Hoogovens te IJmuiden als trekkracht (loco) voor de giettreinen van de staalfabriek. Deze gele locomotief kreeg het nummer SF2, later 52. De Hoogovens beschikten ook over een gelijkwaardige locomotief met het nummer 53. Dit tweetal heeft zelfs enige tijd als vast gekoppelde combinatie gereden, waarbij de loco 53 aangestuurd werd vanuit loco 52. De cabine van loco 53 was daarom verwijderd. Na enkele jaren bij de Technische Dienst Transport in Beverwijk te hebben gereden, kwam loco 52 in 1969 terecht bij de Centrale Werkplaats met nummer CW 1.
In 1980 werd de loco geschonken aan de SGB die haar het nummer 22 gaf en de naam 'Bever' (van Beverwijk). De loc werd vooral ingezet voor het rangeerwerk bij het samenstellen van de treinen. In de periode 1992- 1998 werd de loc geheel gerestaureerd. Hierbij werd de dieselmotor geheel geconserveerd. De cabine moest grotendeels herbouwd worden. Voor de dienst in personentreinen werd de loc voorzien van een luchtrem. In een statig blauw en zwarte kleur is het nu een betrouwbare, veelzijdige dieselloc.
Data beheerd door:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.