Lokomotive 2019 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM)
Antriebsart | Diesel-elektrisch |
---|---|
Hersteller | Whitcomb Locomotive Works, USA |
Typ | 65DE19 |
Fabrik Nr. | 60388 |
Baujahr | 1944 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Beekbergen |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Gewicht | 65,00 ton |
Länge über die Puffer | 13,052 m |
Achsfolge | Bo'Bo' |
Leistung | 600 PS (441,0 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 75 km/h |
Urspr. Eigentümer | USATC, Bethlehem steel plant |
Historischen Nummer | USATC 8147, Military Rail Service 1329 |
This text is not yet available in English
De door de VSM verworven loc is in 1944 door Whitcomb gebouwd met fabrieks nummer 60388. Het was de laatste locomotief van de tweede bouw serie; hij is onder nummer 8147 in dienst gekomen. Vanuit de VS is de machine naar Napels verscheept om daar voor de Military Rail Service in dienst te komen onder nummer 1329. De machine is in Italië in allerlei diensten ingezet, van rangeerdiensten tot kolentreinen, dit vaak multiplegeschakeld met andere Whitcombs. Uiteindelijk is de machine in de zomer van 1945 weer naar de VS retour gegaan .
Onze machine is vervolgens aan Whitcomb terugverkocht. Whitcomp heeft de locomotief vervolgens herbouwd als type 70DE26. De locomotief heeft vervolgens dienst gedaan bij de Bethlehem steel plant in Lackawanna, vlakbij Buffalo. In de jaren '70 zijn er nieuwe motoren van het merk Cummins in gekomen en is de locomotief radiografisch bedienbaar gemaakt. Met de sluiting van de staalfabrieken kwam de loc zonder emplooi en beschikbaar voor de VSM, waar de loc op 29 mei 2018 aan kwam. De machine is niet rijvaardig, In ieder geval is een grote revisie nodig, waarbij de loc gerestaureerd zal worden in de uitvoering als NS 2019, aansluitend aan de originele 2000’en. Voor Terug naar Toen 2018 is de locomotief in NS-uitvoering geschilderd.
Daten verwalted durch:
Marcel Buchholz, email: marcel.buchholz94(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.