Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen GTG 41 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam

1

GTG 41 staat klaar voor de dienst, Amsterdam, 3 mei 2009 Foto: © Arthur Akkermans

2
NahmeMotorrijtuig 2 assig
AntriebsartElektrisch
HerstellerHAWA
Baujahr1921
Spurweite1435 mm
StandortAmsterdam
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht12.900 ton
Länge über die Puffer9,880 m
AchsfolgeBo
Leistung176 PS (129,4 kW)
Höchstgeschwindigkeit35 km/h
Antrieb

2 motoren Crompton type C123 A1.

Urspr. EigentümerHTM,
Historischen NummerHTM 267, HTM H16
      
This text is not yet available in English

 

De motorwagen is een replica, ontstaan uit de Haagse motorwagen 267 die uit dezelfde bouwserie als de GTG 36 – 42 bij HAWA stamt.

 

De originele motorwagen 41 maakte deel uit van de door de HAWA aan de Gemeente Tram Groningen geleverde serie 36 -42. Een motorwagen kosten toen 84000 Mark en de elektrische installatie kostte 72000 Mark. In guldens kostten een motorwagen 10.080 gulden en de elektrische installatie 8.640 gulden. Totaal dus 18.720 gulden.

De originele motorwagens 36 – 38 en 41 -42 zijn bij de opheffing in 1939 door de firma Simons op het emplacement in Haren gesloopt. De motorwagens 39 en 40 werden van hun onderstel en verdere bruikbare onderdelen ontdaan en werden geplaatst in het “tramdorp” aan de Friesestraatweg. Dit tramdorp heeft tot 1 september 1954 bestaan, daarna zijn alle rijtuigbakken direct gesloopt.

 

Toen het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen zijn 75-jarig bestaan zou vieren in 1981 , betreurde men het feit dat er van de Groninger tram niets meer bewaard was gebleven. Bij de EMA (Elektrische Museumtramlijn Amsterdam) bleek de Haagse pekelmotorwagen H16 te staan die uit dezelfde fabriek (HAWA in Hannover) en van hetzelfde type en bouwjaar (1921) was als de Groningse serie 36 -42.

Deze pekelmotorwagen H16 is de oorspronkelijke motorwagen 267 van de HTM (Haagsche Tramweg Maatschappij) en was in 1919 besteld en in 1921 geleverd aan de HTM.

Bij de indiensstelling de PCC serie 1201 – 1240 werd de motorwagen 267 in de winter van 1962/1963 op een voorlopige slooplijst geplaats, maar bleef uiteindelijk toch nog doorrijden tot december 1963 op lijn 5.

 

Eind 1964 werd de motorwagen door de HTM tot pekelmotorwagen verbouwd en kwam zodanig op 31 maart 1965 in dienst. In 1976 ging de pekelmotorwagen buiten dienst en werd op 28 juni 1976 overgebracht naar de EMA waar het de status museumtram kreeg.

 

Op 22 november 1980 verhuisde de Haagse H16 naar op verzoek Groningen, waar deze in enkele maanden tijd werd omgetoverd tot de roomgele Groningse motorwagen 41. Hett motorrijtuig is nu normaalsporig in plaats van metersporig. Bij de jubileumviering in maart 1981 stond de tram naast de Martinitoren.

Na afloop van de jubileum festiviteiten werd de motorwagen naar Den Haag overgebracht om rijvaardig gemaakt te worden met de onderdelen en motoren van de Haagse motorwagen 805 die omgebouwd werd tot replica aanhangrijtuig HTM 905.

 

Vanaf 7 maart 1981 is de Groninger 41 weer bij de EMA terug en doet vanaf de zomer van 1981 dienst op de Museumtramlijn in Amsterdam. Tussen 1987 en 1992 is de wagen tijdens een grote onderhoudsbeurt verder in Groninger toestand gebracht. Bij het eeuwfeest van het vervoerbedrijf keerde de motorwagen in juni 2006 nog eens terug om de Groningers te herinneren aan hun tramverleden. In 2009 is de wagen wederom in revisie gegaan. Hierbij heeft de wagen nieuwe wielbanden gekregen en in 2010 is de wagen is weer in dienst gesteld.

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.