Triebwagen NBM 12 van der Tramwegstichting werkgroep Amsterdam
Nahme | Motorrijtuig, 2 assig |
---|---|
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | HAWA |
Baujahr | 1919 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Gewicht | 12.900 ton |
Länge über die Puffer | 9,88 m |
Achsfolge | Bo' |
Leistung | 132 kW / 176 PS (97,0 kW) |
Höchstgeschwindigkeit | 50 km/h |
Antrieb | 2 motoren Crompton C123A1, 66 kW / 88 Pk |
Urspr. Eigentümer | HTM |
Historischen Nummer | HTM 256, HTM H12 |
This text is not yet available in English
Dit motorrijtuig NBM 12 is een replica.
In 1919 werden bij HAWA in Hannover 2 motorwagens en 4 bijwagens besteld voor de tramdienst op de NBM tramlijn Utrecht - Zeist. De bijwagens waren zodanig uitgevoerd dat zij zeer eenvoudig omgebouwd konden worden.
De levering van deze wagens gebeurde in 1921. De motorwagens waren genummerd 11 en 12 en de aanhangrijtuigen 45 - 48. In 1922 werden de aanhangrijtuigen 45 - 48 alsnog tot de motorrijtuigen 13 - 16 verbouwd. De motorrijtuigen boden plaats aan 20 zittende en 12 staande passagiers. Tot de opheffing van de tramlijn Utrecht - Zeist in 1949 hebbe, de motorrijtuigen op deze lijn gereden waarna zij verkocht zijn aan het trambedrijf van Mönchen-Gladbach waar zij omgebouwd werden om dienst te doen op het daar gangbare meterspoor. Toen de motorrijtuigen daar overbodig werden, zijn gesloopt.
Bijna gelijk met de bouw van deze rijtuigen werden motorrijtuigen voor de HTM gebouwd die vrijwel identiek waren. De replica NBM 12 wordt gerealiseerd uit het HTM motorrijtuig 256.
Het motorrijtuig HTM 256 werd in 1915 besteld en aan de HTM geleverd in 1919 voor een bedrag van Fl. 15.876,36. Bij de staking van de tramdiensten in september 1944 werd het motorrijtuig naar Duitsland weggevoerd. Na terugkeer in 1945 werd het door Werkspoor Utrecht hersteld. Tot het einde van de diensten voor de serie 250 reed het motorrijtuig zijn diensten in Den Haag waarna het omgebouwd werd als pekelmotorrijtuig H12.
Pekelmotorrijtuig H12 werd door de werkplaats van de HTM op 13 september 1965 afgeleverd en werd in 1976 "op reserve" gezet. Op 2 augustus 1980 arriveerde het met een museale bestemming bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
Snds 2010 is deze wagen door een groep medewerkers van de Stichting het Stichts Tram Museum in behandeling. Uiteindelijk zal een fraaie replica van het motorrijtuig NBM 12 ontstaan.
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.