Beiwagen NBM 43 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam
In bruikleen van der Tramwegstichting werkgroep Amsterdam | |
---|---|
Nahme | Aanhangrijtuig 2 assig |
Hersteller | van der Zijpen & Charlier |
Typ | gesloten aanhangrijtuig |
Baujahr | 1915 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Amsterdam |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Gewicht | 8,20 ton |
Länge über die Puffer | 9,720 m |
Achsfolge | 2 |
Urspr. Eigentümer | NBM, Kleinbahn Wesel - Rees - Emmerich |
Historischen Nummer | NBM 43, KWRE 125 |
This text is not yet available in English
De Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij (NBM) heeft voor de exploitatie van haar electrische tramnet diverse kleine serie's rijtuigen besteld. Het gesloten aanhangrijtuig 43 komt uit een serie van twee rijtuigen, genummerd 42 - 43.
De indeling van het aanhangrijtuig was van begin af aan al met dwarsbanken en in elke hoek een langsbank voor 2 personen. Totaal konden in het aanhangrijtuig 20 zittende en 15 staande reizigers vervoerd worden.
Van 1915 tot en met de opheffing in mei 1949 heeft het aanhangrijtuig bij de NBM dienst gedaan. Na de opheffing is het aanhangrijtuig verkocht aan de Kleinbahn Wesel - Rees - Emmerich en heeft daar onder nummer KWRE 125 dienst gedaan tot ook daar het tramnet opgeheven werd in 1966.
Het aanhangrijtuig werd aangekocht en via Enschede en Haarlem kwam het bij de Tramweg-Stichting in Hoorn terecht waar het aanhangrijtuig korte tijd dienst heeft gedaan. Na het ontstaan van de Elecctrische Museumlijn Amsterdam in 1975 verhuisde het aanhangrijtuig daar naar toe en werd door medewerkers van de Stichting Stichts Tram Museum grondig gerestaureerd in de toestand van 1947. In 2006 kwam het gerestaureerde aanhangrijtuig weer als NBM 43 in dienst
Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.