Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Draisine Fietsdraisine van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright B. Schooneveld

AntriebsartMuskelkraft
Herstellerwaarschijnlijk Simplex
Baujahronbekend
Spurweite1435 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.nee
Gewicht0,079 ton
Länge über die Puffer1,60 m
Achsfolge1A
Höchstgeschwindigkeitca 30 km/h
Urspr. Eigentümeronbekend (NS)
      
This text is not yet available in English

Het eerste rijwiel werd in 1817 uitgevonden door Karl F.C.L. Freiherr (Baron) Drais von Sauerbronn. Het was een geheel houten loopfiets die in beweging kwam door je met je benen tegen de grond af te zetten. Hij noemde zijn schepping Drais-machine of korter Draisine. Het rijwiel evalueerde via velocipède en bicyclette tot het Nederlandse 'fiets'. De naam draisine bleef echter voortleven in door menskracht aangedreven railvoertuigen. De naam past dan ook het best bij deze fietsdraisine of spoorfiets. Er zijn verschillende uitvoeringen van bekend. Later werden ze ook gemotoriseerd.

De spoorfiets van het Spoorwegmuseum bestaat uit een vierwielig uit stangen bestaand onderstel, waarop naast elkaar twee fietsframes zijn gemonteerd. Elke fiets drijft d.m.v. een ketting de achteras aan. De handremmen bestaan uit onder de (niet-functionerende) sturen gemonteerde handels die m.b.v. stangen de houten remblokken tegen de achterwielen drukken.

Over de herkomst van de spoorfiets is niets bekend. (BS 29/11'08)

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.