Triebwagen 2 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
In bruikleen van TS-Depot Scheveningen (TS Schev) | |
---|---|
Nahme | HTM 2 Tweeramer |
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | Ungarische Waggon- und Maschinenfabrik A.G., Györ (Raba) |
Typ | Tweeramer |
Baujahr | 1903 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Remise Frans Halsstraat (HOVM) |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Gewicht | 9,33 ton |
Länge über die Puffer | 8,56 m |
Achsfolge | Bo |
Leistung | 36,8 PS (26,5 kW) |
Antrieb | Motoren: 2 GE59 x 18,4 kWH |
Urspr. Eigentümer | Gemeentetram Amsterdam (GTr) |
Historischen Nummer | GTr 72 |
This text is not yet available in English
In 1903 bouwde Ungarische Waggon- und Maschinenfabrik A.G., uit Oostenrijks-Hongaarse Györ (Raba), de 72 voor de Gemeentetram Amsterdam (GTr). In 1953 werd de tram afgevoerd.
De wagenbak kwam in hetzelfde jaar terecht in de Haarlemmermeerpolder, waar de wagenbak diende als schuur. In 1985 werd de wagenbak ontdekt en verworven door het Rijdend Elektrisch Tram-Museum (RETM) te Amsterdam, die toen aan de restauratie begon. Dit project bleek echter voor de RETM te hoog gegrepen en medio 1993 werd de GTr 72 dan ook overgedragen aan het Tram-Museum Amsterdam (TMA). Met behulp van restauratieaannemingsbedrijf J.J. Kneppers begon het TMA aan een proffesionele restauratie van de wagenbak, welke grotendeels werd bekostigd door subsidies van de Tramweg-Stichting (TS).
Door allerlei omstandigheden binnen de Amsterdamse Trammusea moest de verdere afbouw van motorrijtuig worden gestaakt. In 1996 werd het motorrijtuig overgedragen aan de TS en vervolgens opgeslagen. In 2003 diende de mogelijkheid zich aan om het motorrijtuig, met behulp van HTM Personenvervoer NV (HTM) en Stichting TramWerk (STW) vooralsnog als Haagse replica van de HTM 2 te restaureren. In 2003 werd de wagenbak dan ook overgebracht naar het TS-depot te Scheveningen.
Tweeramer HTM 2 Replica
In 1904 bouwde Werkspoor (1-10) en Van der Zypen en Charlier (11-20) de serie HTM 1-20 voor de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). Deze trams vertoonden zeer sterke gelijkenis met de Amsterdamse Raba-trams. In 2003 kwam de wagenbak bij het TS-depot Scheveningen. Vanaf dat moment was zeker dat de tram op de baan zou komen als de HTM 2. De voorbereidingen hiervoor werden getroffen, zoals voor de inrichting en de tractie.
Voor de verdere restauratie werd de wagenbak begin 2004 overgebracht naar de Centrale Werkplaats van de HTM aan de Lijsterbesstraat. Uit Amsterdam werden wielen en assen verkregen. Van uit Lissabon werden twee GE59 motoren, elk met een vermogen van 18,4 KwH, verkregen als mede bijpassende schakelkasten, beide daterend van 1906. Het onderstel, de verlichting en het interieur werden opnieuw geconstrueerd.
Tijdens de tramoptocht in het kader van 100 jaar elektrische tram in Den Haag, in oktober 2004, maakte de tram zijn eerste publieke optreden. De HTM 2, welke uiterlijk in orde maar motorisch nog niet gereed, werd getrokken door een Unimog. In 2005 werd de restauratie van de HTM 2 afgerond en zo kon het motorrijtuig op 23 mei 2006 (her)indienst gesteld worden. zodat deze in 2006 officieel in dienst gesteld kon worden.
Sinds eind mei 2006 is de HTM 2 in bruikleen afgestaan aan het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM), zodat het motorrijtuig weer 'terug' is tussen de Haagse trams.
GTr 72 | ||
1903-1953 | In dienst bij de GTr als motorrijtuig | |
1953-1985 | Verkocht, in dienst als schuur in de Haarlemmermeerpolder | |
1985 | Verworven door de RETM, start restauratie als GTr 72 | |
1993 | Overgedragen aan TMA, verdere restauratie | |
1996 | Overgedragen aan TS, opgeslagen | |
HTM 2 Replica | ||
2003-2005 | Overgebracht naar TS-depot Scheveningen, restauratie als HTM 2 | |
2006-nu | In dienst als HTM 2, in bruikleen afgestaan aan HOVM |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.