Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive SSJ 1622 van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

Foto: Locaalspoor

AntriebsartDampf
HerstellerNed. Fabr. v. Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam
TypMallet, serie SSJ 1601 - 1624, type (1'C)Ch4V-2/2T16
Fabrik Nr.573
Baujahr1928
Spurweite1067 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRA
Gewichtloc 72,6 ton + tender 38,1 ton = 110,7 ton
Länge über die Pufferloc 12,55 m + tender 7,35 m = 19,90 m
Achsfolge(1'C)C
Leistung1260 PS (926,1 kW)
Höchstgeschwindigkeit55 km/h
Antrieb

watervoorraad:  16,4 m³
kolenvoorraad:  5 t
totaal verwarmd oppervlak:  213,4 m²
max stoomspanning:  14 kg/cm²
aantal cilinders: 2 HD en 2 LD
cilindermiddellijn:  HD: 420 mm / LD: 650 mm
slaglengte:  610 mm
stoomverdeling:  Walschaerts
drijfwerk:  buitenliggend
drijfwielmiddellijn:  1106 mm
trekkracht:  14680 kg

Urspr. Eigentümer1928: Staatsspoorwegen op Java (SSJ, toenmalig Nederlands-Indië)
1945: Djawatan Kereta Api (DKA)
Historischen Nummer1928: SSJ 1622 / 1942: DKA CC 5022
      
This text is not yet available in English

Deze relatief lichte serie Mallet-locomotieven werd ontworpen door het Technisch Bureau van het Departement van Koloniën in samenwerking met de SLM te Zwitserland voor de lichtgebouwde lijnen van de Staatsspoorwegen op Java en gebouwd door Werkspoor, Amsterdam. De asdruk werd ten hoogste 11 ton. De voorwagen bevatte de twee lagedrukcilinders en het vaste achterste deel de beide hogedrukcilinders. De 4-assige tender is uitgevoerd inscheepsvorm. De SSJ 1601 - 1608 en de 1619 - 1624 werden gebouwd en in dienst gesteld in 1928.

De locomotieven moesten de te zware reeds bestaande 1DD-Malletlocomotieven op de lichte berglijnen op Java vervangen en werden voornamelijk gebruikt voor het middelzware goederenverkeer. De typenaam Mallet is genoemd naar de uitvinder-constructeur ervan, de Zwitserse ingenieur Anatole Mallet.

Tijdens de 2e wereldoorlog werd toenmalig Nederlands Indië door Japan bezet. De locomotiefnummers werden in 1942 aan het Japanse systeem aangepast, waarbij het nummer van de 1622 werd gewijzigd in CC 5022.

Na de 2e wereldoorlog moest Nederland de voormalige kolonieën verlaten. De verschillende particuliere maatschappijen werden genationaliseerd.

In 1981 werd loc CC 5022 door de Indonesische Staatsspoorwegen als blijk van vriendschap aan het Nederlands Spoorwegmuseum geschonken, waarbij ze de naam 'Sri Gunung' ('Bergkoningin') kreeg. De locomotief heet nu weer SSJ 1622.
De imposante locomotief staat sinds 2005 in 'Wereld 3' en is daar jammer genoeg slechts gedeeltelijk zichtbaar.

[rev BS 10-10-2013]

Literatuur:  De Locomotieven van Werkspoor - H. de Jong - Uitg. De Alk 1986 - p187, p191

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.