Triebwagen H41 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
Nahme | HTM H41 Dieseltinus |
---|---|
Antriebsart | Diesel |
Hersteller | Nordwaggon, Bremen |
Typ | Dieselelectrische bovenleidingmontagemotorwagen |
Baujahr | 1923 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Remise Frans Halsstraat, Den Haag |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Länge über die Puffer | 6,42 m |
Achsfolge | Bo |
Leistung | 37 PS (27,2 kW) |
Antrieb | Motoren: 2 x 18,5 kW |
Urspr. Eigentümer | N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) |
Historischen Nummer | HTM 3, HTM H41 |
This text is not yet available in English
Dieselelectrische Bovenleidinsmontagemotorwagen HTM H41 "Dieseltinus"
In 1923 bouwde de firma Nordwaggon uit Bremen de bovenleidingsmontagemotorwagen 3 voor de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschapij (HTM). Voor het werk tijdens de aanleg, maar ook voor onderhoud, aan de bovenleiding bestond de behoefte voor een krachtvoertuig wat zich zelf kon voortbewegen. In 1923 schafte de HTM de 3 aan, een benzine-electrische motorwagen, met een benzinemotor van het merk Faun. De motor dreef een generator aan, die op zijn beurt weer stroom leverde voor de 2 traktiemotoren.
Tussen 1959 en 1969 kreeg de motorwagen een grote revisie. De benzinemotor werd vervangen door een dieselmotor van Kromhout en de wagen verruilde zijn bruinen kleur voor een creme kleur met een rood/witte blokrand. Tevens werd hij vernummerd van 3 naar H41.
De H41 heeft de bijnaam "Dieseltinus". De motorwagen heeft de bijnaam te danken aan een van de eerste monteurs die op de H41 leerde rijden. Zijn voornaam was Tinus.
De HTM H41 is tot 1982 bij de HTM in dienst geweest. Tegenwoordig is de wagen onderdeel van de Collectie van het HOVM.
1923-1959 | In dienst bij de HTM als bovenleidingsmontagemotorwagen | |
---|---|---|
1959-1969 | In deze periode een grote revisie ondergaan | |
1969-1982 | In dienst bij de HTM als bovenleidingsmontagemotorwagen | |
Nu | In de collectie van het HOVM |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.