Triebwagen 9002 van der Stichting 2454 Crew
Nahme | Jaap |
---|---|
Antriebsart | Elektrisch |
Hersteller | Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem |
Typ | mC |
Baujahr | 1924 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Roosendaal |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 66 ton |
Länge über die Puffer | 19,8 m |
Achsfolge | Bo'Bo' |
Höchstgeschwindigkeit | 100 km/h |
Urspr. Eigentümer | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Historischen Nummer | 9002, 90 84 0009002-7 |
This text is not yet available in English
C 9002 Is in 1924 gebouwd door de fa J.J. Beijens te Haarlem. Het stel werd afgeleverd in een crème met groene kleurstelling. Tijdens de spoorwegstaking van 1944/45 werd de mC 9002 met flinke schade terzijde gesteld.
Na de oorlog kwam de mC 9002 na herstel van de schade weer indienst, maar nu als motorwegen C 9452 en heeft tot 1955 dienst gedaan als motorwagen. Hoewel de meeste motorwagens tussen 1956 / 1959 verbouwd zijn tot getrokken rijtuig, ontsprong de mC 9452 de dans en werd in 1966 verbouwd tot motordienstwagen (mDW) 169 306. Tevens werd de doorlopkop vervangen door een dichte kop, afkomstig van de mCD 9111. Wegens invoering van de uniforme codering werd hij in 1966 vernummerd naar 978 2 800.
Vanaf 1968 werd de motorwagen gebruikt als mDW wegleerrijtuig onder nummer 978 1 500 en heeft het zo tot 1981 uit kunnen houden op het Nederlandse spoorwegnet. Na de buitendienststelling in 1981 werd de mDW 978 1 500 door de toenmalige beheerder J. Mol onderhouden, in de hoop dat de wagen bewaard zou worden voor het nageslacht.
Op 02-11-1990 werd de mDW 9781500 door dhr Jaap Mol overgedragen aan de hobbyclub van de Hoofdwerkplaats Haarlem. De hobbyclub heeft de wagen in eigen beheer weer terug gebouwd naar afleveringstoestand en de dichte kop is vervangen door een doorloopkop, afkomstig van de voormalige Hoogovens blokkendoos 76 103.
Sinds 1996 is mC 9002 weer in zijn oorspronkelijke uiterlijk te zien op de hoofdbaan. Hij kan zowel zelfstandig als gekoppeld met het NSM-museumstel rijden. Na de nodige jaren in de werkplaats Haarlem te hebben vertoefd ging de wagen eind 2021 over naar de Stichting 2454 Crew, die de Jaap op 15-4-2022 overbrachten naar de toenmalige thuisbasis Roosendaal. Daar wordt de Blokkendoos weer rijvaardig gemaakt. Eind 2022 reed de motorwagen weer op eigen kracht maar is nog niet definitief gereed.
Daten verwalted durch:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.