Offene Wagen CHE 16347 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele
Open goederenwagen SGB 224 in 2016. Foto: Martijn Haman
Hersteller | Werkspoor, Amsterdam |
---|---|
Baujahr | 1912 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Goes |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Achsfolge | 2 |
Urspr. Eigentümer | Staatsspoor (SS), Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Historischen Nummer | SS CHE59911, NS CHE 16347, NS GZ 38 014-2, NS 31 84 942 7 147-9 |
This text is not yet available in English
(Zandwagen met bordes).
De zandwagen met het SGB-nummer 224 stamt uit een grote serie zandwagens die de NS in de jaren zestig bouwde op basis van oude onderstellen. Deze voormalige gesloten goederenwagen werd in dienst gesteld door de Staatsspoorwegen (SS) in 1912 of 1913. Het nummer was SS 59911 en de fabrikant Werkspoor. De wagen was een stuk groter dan de standaard goederenwagens in die periode en had een draagvermogen van 17,5 ton. Bij NS kreeg de wagen het nummer CHE 16347.
In 1957 werden de wagen buiten dienst gesteld. De bovenbouw werd afgenomen en gesloopt. Soms werd dit deel overgenomen door particulieren om gebruikt te worden als schuur of magazijn. De onderbouw van deze en vele andere gelijke wagens werd gemoderniseerd. Het onderstel werd vervolgens van een nieuwe lage opbouw voor zandvervoer voorzien. Deze bovenbouw was nagenoeg gelijk aan de zandwagens die NS al in de jaren twintig in dienst stelde. Doordat alle wagens een opbouw van gelijke afmeting kregen, bleef er bij de langere onderstellen, zoals van de voormalige gesloten CHE 16347 van de SGB, een klein bordes over. De wagens waren voor het vervoer van zand voorzien van drie neerklapbare zijschotten wat het (handmatige) lossen vereenvoudigde. De wagen werd in 1963 als zandwagen in gebruik genomen. Dit tweede leven als goederenwagen duurde enkele tientallen jaren, maar uiteindelijk werden de wagens vervangen door moderne stalen zandwagens. Door de SGB werd de wagens van NS overgenomen in 1985. In eigen beheer werd de wagen hersteld en geschilderd.
Bij de SGB word de wagens vooral ingezet in de werktreinen op de eigen spoorlijn. Met name voor het vervoer van zand, ballast, bielzen en dergelijke is de wagen zeer geschikt. Voor de CHE 16347 bestaat het plan deze in de toekomst weer tot gesloten wagen te restaureren omdat er van dit type gesloten goederenwagen (CHE) geen enkele meer bewaard is gebleven. Elders in Zeeland bevindt zich bij een boerderij nog de houten bovenbouw van eenzelfde wagen. Samengevoegd en gerestaureerd zou daarmee ooit weer een unieke gesloten goederenwagen kunnen ontstaan. Voorlopig zal deze wagen echter nog deel uitmaken van de SGB werktreinen.
Daten verwalted durch:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.