Grubenwagen 901 - kolenwagen van das Decauville Spoorweg Museum - DSM
Hersteller | onb. |
---|---|
Typ | Normale mijnwagen, gelast |
Baujahr | 1950 (ca.) |
Spurweite | 580 mm |
Standort | M.E.C., Dronten |
Betriebsfähigkeit. | nee |
Achsfolge | 2 |
Urspr. Eigentümer | Oranje Nassau 3, Heerlen / Fam. Boon, Hoensbroek |
This text is not yet available in English
FABRIKANT
Vooralsnog onbekend. De firma Hovers te Tilburg bouwde dit soort mijnwagens in grote aantallen maar of dit een van hun producten is is niet bekend.
TYPE
Standaard mijnwagen van het modernere, gelaste type. De asstand van dit soort wagens is zeer klein en de wielen kunnen afzonderlijk van elkaar op de as draaien, dit om zeer scherpe bochten te kunnen nemen.
GESCHIEDENIS
De wagen is afkomstig van de Oranje Nassau III te Heerlerheide, Heerlen. De O.N. is in productie van 1917 tot 1973. De totale productie bedraagt 38.265.000 ton
De Oranje Nassau III ging met zijn 825 meter dieper dan enig andere van de ON-mijnen. De wagen heeft in deze gangen dus zijn kilometers gemaakt
De wagen werd gevonden op het internet, ze stond te koop op Marktplaats. De wagen stond bij een familie te Hoensbroek in de tuin gevuld met aarde en planten, iets wat je nogal eens tegen komt in het voormalige mijngebied in Limburg. Voor een zeer redelijk bedrag konden wij de mijnwagen overnemen, ook al omdat men het leuk vond dat de wagen in een museum belandde.
HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS
Omdat de wagen door de famillie Boon waarschijnlijk in het al eens opgeknapt was bleek een poetsbeurt met olie genoeg om een prachtige zwarte mijnwagen te verkrijgen. De staat is prima te noemen. Ze staat opgesteld in het museum onder een vitrine met allerlei mijnbouw-foto's en -voorwerpen. Ze is beladen met nootjes kolen. Eigenlijk is dit niet juist en moeten het zware brokken ruwe kool zijn maar het oogt voorlopig aardig. Vanwege de smalle bouw kon de wagen precies door de deur van het museumgebouwtje!
Daten verwalted durch:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.