Personenwagen 417 (AB417) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Nahme | RTM AB417 |
---|---|
Hersteller | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Typ | Personenrijtuig |
Baujahr | 1913 |
Spurweite | 1067 mm |
Standort | Ouddorp (ZH) |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 12,7 ton |
Länge über die Puffer | 14,1 m |
Achsfolge | 2'2' |
Urspr. Eigentümer | Maas-Buurtspoorweg (MBS), N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historischen Nummer | MBS AB4, RTM AB417 |
This text is not yet available in English
In 1913 bouwde Allan te Rotterdam de AB6 voor de Maas-Buurtspoorweg (MBS) waar het ingezet werd op de tramlijn Nijmegen-Venlo. Bij aflevering had het rijtuig 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 in de tweede klasse, daarnaast nog eens 12 staanplaatsen per balkon. In 1944 werd de AB6 bij de MBS terzijde gesteld en uiteindelijk in 1946 verkocht aan de NV. Rotterdamsche Stoomtram-Maatschappij (RTM).
Bij de RTM kreeg het rijtuig een kleine revisie, waarbij enkele dingen werden gewijzigd. De draaistellen werden omgespoord naar 1067 mm. Eveneens werd het tussenschot in de eerste klasse verwijderd. Het rijtuig werd voorzien van een luchtreminstallatie, doorvoerleiding voor vacuümrem, Rosé verwarmingsinstallatie (naast de stoomverwarming) en elektrische verlichting. Daarnaast vond ook een kleine herindeling plaats bij de raampartijen. Uiteindelijk kwam de MBS AB6 als RTM AB417 in 1946 in dienst.
Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot 1963. In 1963 is de RTM AB417 gerestaureerd en in 1966 geschonken aan het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht (NSM). Hier heeft het rijtuig jaren lang in de buitenlucht gestaan. In 2003 startte het NSM met een grootscheepse verbouwing, waarbij voor niet spoormaterieel geen ruimte meer was. De AB417 werd ondergebracht in de collectie van de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). Op dit moment is het rijtuig niet rijvaardig te bewonderen, maar er bestaan concrete plannen (2007-2008) om het rijtuig weer rijvaardig te maken.
De RTM AB417 maakt deel uit van een reeks rijtuigen, die samen met de RTM M67, van cultuur historisch belang zijn. Ze vormen samen een tramstel wat zowel bij de MBS als ook de RTM werd gebruikt in de dienst. Daarnaast beschikt het rijtuig over de originele en authentieke elektrische installatie. Het rijtuig is beoordeeld met een A-status.
1913-1944 | In dienst bij de MBS als AB-personenrijtuig | |
---|---|---|
1944-1946 | Buiten dienst, verkocht aan RTM | |
1946-1963 | In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig | |
1966-2003 | Statisch in het NSM | |
2003-2010 | S. v/h RTM en in afwachting van restauratie | |
2010-nu | In restauratie |
Periode 3A*: 1945 tot 1950
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.