Personenwagen 398 (AB398) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Nahme | RTM AB398 |
---|---|
Hersteller | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Typ | Personenrijtuig |
Baujahr | 1906 |
Spurweite | 1067 mm |
Standort | Ouddorp (ZH) |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 11 ton |
Länge über die Puffer | 14 m |
Achsfolge | 2'2' |
Urspr. Eigentümer | Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historischen Nummer | TBC 5, RTM AB398, RTM B398 |
This text is not yet available in English
In 1906 bouwde Allan te Rotterdam rijtuig 5 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC). Bij aflevering had het rijtuig 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 in de tweede klasse, daarnaast nog eens 12 staanplaatsen per balkon. In 1918 is de TBC 5 wegens beëindiging van de de TBC-tramlijn, samen met 5 serie genoten, verkocht aan de NV. Rotterdamsche Stoomtram-Maatschappij (RTM). In 1919 werd het rijtuig in dienst genomen bij de RTM als AB1. Mogelijk werd dit nummer gebruik, omdat er plannen bestonden om de overgenomen serie te verbouwen tot post-bagagewagen. Echter dit is er nooit van gekomen en is het rijtuig later omgenummerd naar RTM AB398.
De rijtuigen bezaten in eerste instantie gasverlichting, wat in 1923 werd vervangen door elektrische verlichting. Tegelijkertijd werd er een luchtreminstallatie geplaatst en kwam er een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. Omstreeks 1932 werd de AB394 voorzien van een Rosé verwarmingsinstallatie, naast de stoomverwarming. In 1948/1949 werd het rijtuig voorzien van een modern interieur, waarbij de eerste klasse in dit rijtuig werd verwijderd. De houten banken werden vervangen door houten exemplaren met daarop leren kussens in coupé opstelling. Het aantal zitplaatsen daalde hiermee tot 36 tweede klasse en het rijtuig ging verder door het leven als tweede klasse rijtuig B398. In 1954 werd de elektrische verlichting van 1923 vervangen door gasverlichting. Vanaf 1961 werd het rijtuig wederom voorzien van elektrische verlichting en werden Webasto kachels geplaatst.
Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot aan de opheffing van de RTM-tramlijn Spijkernisse-Oostvoorne in 1965. De RTM AB398 ging in 1996 over naar de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het rijtuig ondergebracht bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In 1971-1977 en 1996-1997 is het rijtuig gerestaureerd. Tegenwoordig is de AB398 in rijvaardige toestand te bewonderen.
De RTM AB398 behoort tot het type Métallurgique en heeft, van de bewaard gebleven rijtuigen, nog de meest oorspronkelijke kenmerken. De bak, het frame en de draaistellen zijn origineel. De teakhouten banken zijn nieuw gebouwd, maar het rijtuig heeft wel de originele elektrische verlichting uit 1923. Het rijtuig is beoordeeld met een A-status.
1906-1948/49 | In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig | |
---|---|---|
1948/49-1966 | In dienst bij de RTM als B-personenrijtuig | |
1966 | Verkocht aan de TS | |
1971-1977 | Restauratie | |
1996-1997 | Restauratie | |
1977-nu | In dienst bij de S. v/h RTM als AB-personenrijtuig |
Periode 2*: 1924 tot 1945
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.