Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen 398 (AB398) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NahmeRTM AB398
HerstellerAllan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam
TypPersonenrijtuig
Baujahr1906
Spurweite1067 mm
StandortOuddorp (ZH)
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRA
Gewicht11 ton
Länge über die Puffer14 m
Achsfolge2'2'
Urspr. EigentümerStoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Historischen NummerTBC 5, RTM AB398, RTM B398
      
This text is not yet available in English

Personenrijtuig RTM AB398

In 1906 bouwde Allan te Rotterdam rijtuig 5 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC). Bij aflevering had het rijtuig 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 in de tweede klasse, daarnaast nog eens 12 staanplaatsen per balkon. In 1918 is de TBC 5 wegens beëindiging van de de TBC-tramlijn, samen met 5 serie genoten, verkocht aan de NV. Rotterdamsche Stoomtram-Maatschappij (RTM). In 1919 werd het rijtuig in dienst genomen bij de RTM als AB1. Mogelijk werd dit nummer gebruik, omdat er plannen bestonden om de overgenomen serie te verbouwen tot post-bagagewagen. Echter dit is er nooit van gekomen en is het rijtuig later omgenummerd naar RTM AB398.


De rijtuigen bezaten in eerste instantie gasverlichting, wat in 1923 werd vervangen door elektrische verlichting. Tegelijkertijd werd er een luchtreminstallatie geplaatst en kwam er een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. Omstreeks 1932 werd de AB394 voorzien van een Rosé verwarmingsinstallatie, naast de stoomverwarming. In 1948/1949 werd het rijtuig voorzien van een modern interieur, waarbij de eerste klasse in dit rijtuig werd verwijderd. De houten banken werden vervangen door houten exemplaren met daarop leren kussens in coupé opstelling. Het aantal zitplaatsen daalde hiermee tot 36 tweede klasse en het rijtuig ging verder door het leven als tweede klasse rijtuig B398. In 1954 werd de elektrische verlichting van 1923 vervangen door gasverlichting. Vanaf 1961 werd het rijtuig wederom voorzien van elektrische verlichting en werden Webasto kachels geplaatst.


Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot aan de opheffing van de RTM-tramlijn Spijkernisse-Oostvoorne in 1965. De RTM AB398 ging in 1996 over naar de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het rijtuig ondergebracht bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In 1971-1977 en 1996-1997 is het rijtuig gerestaureerd. Tegenwoordig is de AB398 in rijvaardige toestand te bewonderen.


De RTM AB398 behoort tot het type Métallurgique en heeft, van de bewaard gebleven rijtuigen, nog de meest oorspronkelijke kenmerken. De bak, het frame en de draaistellen zijn origineel. De teakhouten banken zijn nieuw gebouwd, maar het rijtuig heeft wel de originele elektrische verlichting uit 1923. Het rijtuig is beoordeeld met een A-status.


Geschiedenis

1906-1948/49    In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig
1948/49-1966    In dienst bij de RTM als B-personenrijtuig
1966    Verkocht aan de TS
1971-1977    Restauratie
1996-1997    Restauratie
1977-nu    In dienst bij de S. v/h RTM als AB-personenrijtuig

Streeftoestand

Periode 2*: 1924 tot 1945

Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.