Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen 396 (AB396) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NahmeRTM AB396
HerstellerAllan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam
TypPersonenrijtuig
Baujahr1906
Spurweite1067 mm
StandortOuddorp (ZH)
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRB
Länge über die Puffer13,94 m
Achsfolge2'2'
Urspr. EigentümerStoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Historischen NummerTBC 3, RTM AB396
      
This text is not yet available in English

Personenrijtuig RTM AB396

In 1906 bouwde Allan te Rotterdam de rijtuigen serie 1-6 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC), die op enkele details na gelijk waren aan het standaardtype rijtuigen van de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Na de opheffing van de TBC lijn in 1918 werden de rijtuigen verkocht aan de RTM. Door een groot materieel tekort bij de RTM werden de zes rijtuigen in hun TBC-uitvoering direct in gebruik genomen onder de RTM nummers 1-6. Pas later kregen de rijtuigen hun daadwerkelijke RTM-nummers AB394-399.


De rijtuigen bezaten in eerste instantie gasverlichting, wat in 1923 werd vervangen door elektrische verlichting. Om dienst te kunnen doen achter de nieuwe motorrijtuigen RTM AB315-318 ondergingen de rijtuigen in 1924 enige modificaties, zoals de Westinghouse luchtreminstallatie en een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. In 1954 werd de elektrische verlichting van 1923 vervangen door gasverlichting.


Omstreeks 1930 werd de AB396 voorzien van een modern interieur. De houten banken werden vervangen door houten exemplaren met daarop leren kussens. Het aantal zitplaatsen daalde hiermee tot 12 eerste klasse en 24 tweede klasse. Er werd tegelijkertijd een verwarmingsinstallatie van het type Rosé ingebouwd, met een schoorsteen op het dak en twee dicht gemaakte ramen (ter hoogte van de kachels).


Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot aan de opheffing van de RTM-tramlijn Spijkernisse-Oostvoorne in 1965. De RTM AB396 ging over naar de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het rijtuig ondergebracht bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In 1996-1999 is het rijtuig volledig gerestaureerd. Tegenwoordig is de AB396 in rijvaardige toestand te bewonderen.


De RTM AB396 behoort tot het type Métallurgique en vertegenwoordigd de modernisatie van de toenmalige trambedrijven, typerend voor de jaren 30. Het rijtuig is voorzien van een stalen koker frame (niet zichtbaar). Het rijtuig is beoordeeld met een B-status.


Geschiedenis

1906-1965    In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig
1966    Verkocht aan de TS
1996-1999    Restauratie
1999-nu    In dienst bij de S. v/h RTM als AB-personenrijtuig

Streeftoestand

Periode 2*: 1924 tot 1945

Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.