Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive 8 van das Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

2345
NahmeBartje
AntriebsartDiesel
HerstellerDIEMA / Diepholzer Maschinenfabrik Fritz Schöttler GmbH, Diepholz (BRD)
TypDS30/1
Fabrik Nr.1815
Baujahr1955
Spurweite700 mm
StandortDepot Lelystad
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht6 ton
AchsfolgeB-dm
Leistung37.5 PS (27,6 kW)
Höchstgeschwindigkeit15 km/h
Antrieb

3 cilinder, 4 tact Deutz dieselmotor, luchtgekoeld - Cardanaandrijving

Urspr. Eigentümer1955 IVB, Zwolle / 1955 Staatsmijnen Hendrik / Steenfabriek / HAK Pijpleidingen Elst
Historischen Nummer17-577 (Hak)
      
This text is not yet available in English

DIEPHOLZER MASCHINENFABRIK DIEMA - DIEPHOLZ (BRD)


Vanaf 1924 bouwt de in 1879 door de broers Christoph en Fritz Schoettler gestichte Diepholzer Maschinenfabrik DIEMA motorlokomotiven voor de mijnbouw en industrie die werledwijd geleverd worden. Christoph treedt in 1929 uit de onderneming en sticht de Schoettler Maschinenfabriek, kortweg SCHÖMA, ook een klinkende naam in de locomotiefbouwwereld. DIEMA locomotieven zijn zeer bekend en zijn in Nederland vooral thuis in het veen en op de kleisporen bij steenfabrieken. In Duitsland zijn nog steeds de lichtere DIEMA locs voor de turftreinen te zien. DIEMA eindigde haar activiteiten pas in 1993.


DIEMA TYPE DS30/1


Al in 1933 bouwt DIEMA de eerste locomotieven van het type DS. Het type kenmerkt zich door een stofdichte versnellingsbak en overbrenging met cardanassen. Op deze bouwwijze wordt in 1934 door DIEMA patent aangevraagd. De loc heeft een 33pk Deutz 3 cilinder luchtgekoelde dieselmotor. De 3 versnelingen voor- en achteruit worden versteld met een handwiel.


Voor uitgebreide beschrijving van deze locs zie:

http://www.veldspoor.nl/diema/ds30.html


GESCHIEDENIS DIEMA No. 1818


Deze 3 cilinder diesellocomotief van het type 30DS werd in 1955 gebouwd. De loc werd met een spoorwijdte van 550 mm geleverd aan IVB te Zwolle die de loc weer doorzond naar de Staatsmijn Hendrik. De Hendrik te Brunssum, die van 1915 tot 1963 in productie was, leverde voornamelijk gasrijke vetkolen voor de cokesproductie. In 1963 werd de Staatsmijn Hendrik geïntegreerd met de Staatsmijn Emma.


De loc heeft een verzwaard motorkapfront en achterschot zodat ons vermoeden is dat ze met mijnhoutwagens gerangeerd heeft op de bovengrondse mijnsporen van de Hendrik. Door het verzwaarde plaatwerk konden de wagens geduwd worden zonder koppelstang door de loc direct tegen de -over de lorrie uitstekende- boomstammen te duwen. Ook is de cabine iets versmald en verlaagd, mischien vanwege een krap vrije ruimte profiel op de mijn.


Daarna is de loc verkocht aan Steenfabriek 'De Rietschoof' te Aalst-Nederhemert waar ze ongetwijfeld voor het vervoer van klei heeft dienstgedaan en de daar aanwezige Henschel stoomlocomotief afloste. Ook de Henschel belande in de collectie en is nu onze stoomloc 43. Jaren later duikt de loc op bij machine handel Aarts te Ammerzoden. Hier is de loc geheel gereviseerd en krijgt de naam 'Bartje'

Tot slot koop HAK pijpleidingen de loc en gebruikt haar bij een werk in het Westland. Nadat we eerst al een tweetal schamellories hadden verkregen konden we een aantal jaren geleden ook de loc in bruikleen van HAK overnemen en in Elst komen ophalen. Het is met 30pk de sterkste diesel in de collectie.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN


Bijzonder aan deze loc is toch haar bovengrondse mijn-verleden. De locomotief is uiterlijk en innerlijk in een mooie staat bewaard en is dienstvaardig. De loc blijft in haar huidige staat geconserveerd. Samen met de twee bijbehorende Hak schamelwagens voor het vervoer van buizen vornt de loc een 'ensemble'.

Links

Daten verwalted durch:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.