Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen 51 (BC51) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

1

BC 51 na metamorfose. © R. de Water

2
NahmeSHM BC51
HerstellerÖBB Werkplaats, Simmering
TypLokaalspoorrijtuig
Baujahr1950
Spurweite1435 mm
StandortHoorn
Betriebsfähigkeit.ja
Länge über die Puffer10,9 m
Achsfolge2
Höchstgeschwindigkeit60 km/h
Urspr. EigentümerÖstereichische Bundesbahn (ÖBB)
Historischen NummerÖBB 38.201
      
This text is not yet available in English

Lokaalspoorrijtuig SHM BC51

In 1950 bouwde de ÖBB Werkplaats te Simmering de 38.201 voor de Östereichische Bundesbahn (ÖBB). Het rijtuig werd gebouwd op een onderstel en frame wat stamt uit 1908. In 1975 stelde de ÖBB het lokaalspoorrijtuig buiten dienst.


De Museumstoomtram kocht in 1975 de ÖBB 38.201 en transporteerde deze naar Hoorn. Bij de Museumstoomtam kwam het lokaalspoorrijtuig in dienst onder het nummer SHM BC51 en in de huistijl kleuren: crème-bruin. In de loop van de jaren is ook het interieur vervangen.


Revisie/Metamorfose

Slecht plaatwerk wordt vervangen, het dak voorzien van nieuwe dakbedekking, onder het rijtuig worden de onnodige onderdelen gesaneerd, de balkons worden voorzien van schotten en staanders tot aan het plafon. Maar de meest opvallende verandering is toch wel de kleur van het rijtuig, welke word gewijzigd in NS donker groen. De zwarte band net onder de ramen en de witte beschrifting zullen het rijtuig af maken.


Door de gedaante verwisseling krijgt het rijtuig een meer historisch verantwoorde uitstraling en laat zien hoe de vroegere Nederlandse Lokaalspoorrijtuigen er in het verleden uitzagen. In combinatie met NS C290 en de collectie Nederlandse Spoorgoederenwagens vormen de donker groene Oostenrijkers een mooie Lokaalspoor stam.


Geschiedenis

1950-1975    In dienst bij de ÖBB als personenrijtuig
1975    Verkocht aan de Museumstoomtram
1975-nu    In dienst bij de Museumstoomtram als personenrijtuig

 

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.