Lokomotive 101 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Nahme | NTM 101 |
---|---|
Antriebsart | Diesel |
Hersteller | Kromhout, Amsterdam / Du Croo en Brauns, Weesp |
Typ | Diesellocomotief |
Baujahr | 1935 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Hoorn |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 14,6 ton |
Länge über die Puffer | 6,45 m |
Achsfolge | Bd |
Urspr. Eigentümer | Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) |
Historischen Nummer | NTM 101 |
This text is not yet available in English
In 1935 bouwde Du Croo en Brauns diesellocomotief voor de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM). De loc stond bekend om zijn vele technische problemen, vooral met de motor. Vanaf 1936 reed de NTM 101 op de lijn Heerenveen-Sneek in combinatie met de gemoderniseerde NTM rijtuigen C204-205. Door de vele technische storingen was de loc niet erg betrouwbaar voor de personendienst, waardoor deze als snel vooral ingezet voor de goederendienst. Ook stond de loc vaak buiten dienst. In 1940 is de NTM 101 door de brandstof tekorten buiten dienst gesteld.
De NTM 101 was een poging de tramdienst van de NTM te moderniseren. In plaats van stoomlocs een diesellocomotief voor de tram met speciaal voor de dieseltractie omgebouwde en gemoderniseerde wagens. De modernisatie mocht echter geen baat hebben bij het opheffen van het NTM-lijnennet.
In 1942 werd de NTM 101 verkocht aan de Firma Muhring te Deventer. Deze verkocht de loc via Duitsland naar Oostenrijk. Alhier werd de loc voorzien van een andere, betrouwbaardere, motor en werd de loc vooral in dienst gesteld als industrielocomotief. In 1990 werd de loc gekocht door de Stichting Brabant Rail (SBR). De NTM 101 bezit onder tussen geen motor meer en is niet in al te beste staat. De SBR heeft de loc in 1994 in bruikleen gegeven aan de Museumstoomtram. Na een verblijf bij Corus Beverwijk voor opslag, is in 2009 begonnen met de restauratie.
De restauratie is afgerond in 2013 en maakte haar debuut in de reizigers dienst op het Historisch Transport Festival in september van dat jaar. In 2014 zal de officiele indienstelling plaatsvinden.
Bij de Museumstoomtram bevindt zich ook rijtuig C205, dat eind jaren 1930 in een gemoderniseerde uitvoering met locomotief 101 deel uitmaakte van de modernste tram van de NTM. Dit rijtuig is als stoomtramrijtuig gerestaureerd. Bagagewagen E67 maakt het tramstel min of meer compleet.
Aan de locomotief is vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend binnen de Collectie Nederland.
1936-1942 | In dienst bij de NTM, vooral personentrams | |
---|---|---|
1942-1990 | In dienst als industrielocomotief bij firma’s in Deventer en Oostenrijk | |
1990 | Verkocht aan SBR | |
1994 | In bruikleen afgestaan aan de Museumstoomtram en overgebracht naar opslag bij Corus in Beverwijk | |
2007 | Overgebracht naar opslag in Hoorn | |
2009 | Aanvang restauratie | |
2013 | Afronding restauratie | |
2014 | Officiele indienststelling (n.n.b.) |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.