Lokomotive 26 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Nahme | LTM 26 Ir.P.H. Bosboom |
---|---|
Antriebsart | Dampf |
Hersteller | Hannoverische Machinenfabrik AG, Hannover (D) |
Typ | Stoomtramlocomotief |
Fabrik Nr. | 9862 |
Baujahr | 1922 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Hoorn |
Betriebsfähigkeit. | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 28,5 ton |
Länge über die Puffer | 6,73 m |
Achsfolge | Bh2t |
Höchstgeschwindigkeit | 60 km/h |
Antrieb | Verhoop stoomverdeling |
Urspr. Eigentümer | Limbursche Tramweg-Maatschappij (LTM) |
Historischen Nummer | LTM 21, LTM 26 |
This text is not yet available in English
Stoomtramlocomotief LTM 26 Ir. P.H. Bosboom
In de periode 1922-1925 bouwde de Hannoverische Machinenfabrik AG (Hanomag) de loc serie 21 - 35 voor de normaalsporige lijnen van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM). De locs deden dienst op de normaalsporige lijnen in Zuid-Limburg: Maastricht-Vaals (Zijlijn naar Wijle) en Roermond-Sittard (Met vier korte zijlijnen). De los 21 en 34 werden voor 1938 reeds afgevoerd, de over gebleven locs werden bij de opheffing van de LTM verkocht, waarbij twaalf locs naar de Maastrichtse Metaalhandel H.E. Dotremont (welke praktische al het materieel van LTM opkocht) en één loc naar de Staatsmijnen (later via Dotremont nog twee).
De LTM 26 werd in 1938 verkocht aan de Maastrichtse Metaalhandel H.E. Dotremont. Na enige tijd werd de loc doorverkocht aan het buitenland, waarbij de loc onder andere dienst heeft gedaan als industrielocomotief bij Klöckner & Co. In 1949 is de loc buiten dienst gesteld. Nadat de loc verkocht is aan Sachtleben Chemie AG (SC AG) in Hornburg en Stürzelberg in Duitsland word de loc opnieuw rijvaardig gemaakt en komt in 1954 opnieuw in dienst. Tot 1972 deed de loc dienst bij SC AG als industrielocomotief. Nog in hetzelfde jaar, 1972, werd de loc aangekocht, via de Tramweg Stichting (TS), door de Museumstoomtram.
In 1972 was de Museumstoomtram in de veronderstelling dat het hier ging om de LTM 21. zodoende werd de loc gereviseerd en in 1974 in dienst gesteld met het nummer LTM 21. De LTM 21 bleek een zeer geschikte loc voor lange Boottrams, en ging ook regelmatig mee op tournee, zoals naar Groningen-Drachten.
In het jaar 2000 werd gestart met de totale restauratie van de LTM 21, echter al snel bleek het niet te gaan om de LTM 21 maar LTM 26. Tijdens het restauratieproject is gewerkt volgens de originele bestekken en tekeningen. Hierdoor moesten nogal wat wijzigingen aan de loc ongedaan gemaakt worden. Zo heeft de loc onder andere een nieuw machinistenhuis gekregen met een kop deur aan de achterzijde van het machinistenhuis. Natuurlijk zijn ook diverse andere kenmerken weer terug gebracht en kreeg de loc zijn oude nummer LTM 26 weer terug. Daarnaast is er ook een nieuwe ketel aangebracht, waardoor de loc weer jaren mee kan.
De LTM 26 is een representant van de laatste ontwikkelingen en moderniseringen in het Plattelands Railvervoer, zoals de stoomtrams. De loc beschikte over moderne technieken, waardoor de loc makkelijker, goedkoper en efficiënter in gebruik was als de oudere stoomlocs. Ondanks deze goede ontwikkelingen kon de stoomtram geen stand houden. Ook tegenwoordig is de LTM 26 zeer geliefd, mede door de goede rijeigenschappen en het relatief weinige gebruik van kolen en water. De loc trekt nog regelmatig de zware Boottrams op de drukke dagen, maar rijdt uiteraard ook regelmatig met de collectie Nederlands Trammaterieel.
Geschiedenis
1922-1938 | In dienst bij de Limburgsche Tramweg-Maatschappij | |
---|---|---|
1938-1949 | In dienst als industrielocomotief bij verschillende firma’s in Duitsland | |
1949 | Buiten dienst stelling | |
1954-1972 | In dienst als industrielocomotief bij SC AG in Homburg en Stürzelberg in Duitsland | |
1972 | Via de TS verkocht aan de Museumstoomtram | |
1974 | Na grote revisie en restauratie in dienst gesteld | |
2000 | Totale restauratie en revisie, tevens heeft de loc een nieuwe ketel gekregen |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.