Wie de sheets van de diverse museum organisaties heeft doorgelezen, is vast wel de naam Dampflokwerk Meiningen tegen gekomen, de laatste commerciele stoomlokomotief werkplaats van europa. Ook Nederlandse museumbedrijven doen geregeld een beroep op deze specialisten: het zij voor onderdelen revisies of complete locomotiefrevisies. Vandaar dit artikel.
In 1902 werd BW Meiningen, toen nog een secundaire werkplaats, verklaard tot Hoofdwerkplaats van de regio Erfurt. Aangezien de werkplaats veel meer werk kreeg toegewezen was een nieuwbouw noodzakelijk. Na veel gelobby werd de definitieve plaats aangewezen en werd gestart met de bouw. In 1914 werd het huidige gebouw in gebruik genomen, en de naam veranderd in RAW Meiningen. In de jaren '20, van de vorige eeuw, was de werkplaats voornamelijk bezig met revisies van de stoomlocseries Br 01, Br 02, Br 43 en Br 44. Maar ook goederenwagens werden gefabriceerd, en rijtuigen gemoderniseerd. Tijdens de tweede wereldoorlog moest de werkplaats op last van de bezetter motoren fabriceren voor de Duitse oorlogsindustrie. In de laatste maanden van deze oorlog blijft de werkplaats gespaard van de vele bombarmenten, wel valt de werkplaats na de tweede wereldoorlog in de Russische zone, en werd op 1 september 1945 tot werkplaats van het volk verklaard.
In de periode direct na de oorlog werd er hard gewerkt om alle stoomlocomotieven, die beschadigd waren tijdens de oorlog, weer rijvaardig te krijgen. In mei 1947 werd de 1000ste locomotief weer indienst gesteld na revisie. Voorts begon men ook aan het ombouwen van bestaande locomotiefseries zoals de series Br 39. Ook werd er een "nieuwe" locomotief ontworpen en gebouwd, de hedendaagse 18 201, op dit moment de snelste rijvaardige stoomlocomotief, (175 km/u). Ook begint men met het bouwen van vuurloze stoomlocomotiefen en sneeuwploegen. Na het vallen van de Berlijnse muur wordt RAW Meiningen onderdeel van de nieuw gevormde Duitse Spoorwegen, die haar, na veel beraad, in stand heeft gehouden, als stoomlocomotiefwerkplaats, fabrikant van sneeuwploegen en goederenwagens.
In al die jaren dat RAW Meiningen operationeel is heeft zich 1 zwaar bedrijfsongeval voor gedaan: in 1951 vallen er 11 doden en meer dan 30 zwaargewonden bij een ketelexplosie, ook werd het opstookhuis volledig vernield.
Vanaf 1998 behoren tot de bedrijfswerkzaamheden het reviseren van stoomlocomotiefen, onderdelen hiervan, het fabriceren van stoomketels, het fabriceren en onderhouden van sneeuwploegen en het reviseren van rijtuigen. Zowel voor normaal als smalspoor, voor musea`s al over de wereld.
Het is zeker geen schande wanneer een museumbedrijf een locomotief of onderdelen hiervan door een extern bedrijf laat reviseren. Ieder museum bedrijf heeft hier zo zijn eigen reden voor: sommige hebben de benodigde ervaring en of machines ( nog ) niet, sommige doen het uit tijd overweging / besparing, en weer andere vanwege de Nederlandse toelating. De volgende Nederlandse musea objecten zijn geheel of gedeeltelijk door DB Dampflokwerk Meiningen gereviseerd:
SSN | Locomotieven 23 023, 01 1075, 65 018 ( gehele en ketel revisie ), 8811 en 6326 ( onderdelen ) | |
---|---|---|
SGB | Locomotief No. 3 Bison ( gehele revisie en nieuwbouw ketel ) | |
CSY | Locomotieven 22 Tom en 57 Bonne ( onderdelen revisie ) | |
VSM | Onderdelen revisie voor diverse locomotieven | |
ZLSM | Rebanderen drijfwielen B 1220 / B 1289 |