Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Rijtuig 60 84 978 1 005-1 van Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD)

FabrikantAllan, Rotterdam
TypePlan C
Bouwjaar1952
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsAmersfoort
Bedrijfswaardigja
Gewicht43 ton
Lengte o/b22,650 m
Asindeling2'2'
Oorspr.eigenaarsNederlandse Spoorwegen (NS), NS Centrum Technisch Onderzoek (CTO), Eurailscout
Hist. nummers1952: P7918
1969: P 50 84 00-37 018-7
1980: 30 84 978 1 005-8
      

In 1949 bestellen de Nederlandsche Spoorwegen bij Allan in Rotterdam 10 postrijtuigen, aangeduid als Plan C, om samen met de nieuwe stalen rijtuigen Plan D dienst te gaan doen in de expresstreinen vanuit de Randstad naar het oosten, noorden en zuiden, alsmede voor de buurlanddiensten.

De rijtuigen zijn 22.650 mm lang, wegen 43 ton en zijn geschikt voor snelheden tot 140 km/uur. Vanaf het begin hebben de rijtuigen TL verlichting, elektrische sluitseinen en andere moderne voorzieningen.

De rijtuigen worden in 1952 geleverd in het turkoois, met gebroken wit dak, blauwe bies net onder de ramen en lichtgrijze draaistellen. Het turkoois blijkt echter een ongelukkige keuze, het vervuilt en verkleurt heel snel, waarna de nieuwe kleur van de rijtuigen berlijns blauw wordt, met grijze daken en schorten. In 1969 wordt de P7918 vernummerd tot P 50 84 00-37 018-7

De rijtuigen doen dienst tot eind jaren 70. Rijtuig P7918 wordt aangewezen om verbouwd te worden tot nieuw meetrijtuig voor het NS Centrum Technisch Onderzoek, CTO. Bij de verbouwing vervallen de sluitseinen, wordt er op het dak een stroomafnemer gemonteerd voor rijdraaddiktemetingen, worden de beide kopwanden dicht gemaakt en het interieur wordt totaal aangepast; er komen een keukentje (naast het toilet) en een aggregaatruimte voor eigen stroomvoorziening. Een van de grootste wijzigingen is overigens het plaatsen van nieuwe draaistellen van het type Y-32, waardoor snelheden van 160 km/uur mogelijk worden en het rijtuig betere rij-eigenschappen krijgt, wat van belang is bij diverse metingen.

Na de verbouwing krijgt het rijtuig het nummer 30 84 978 1 005-8 ; dit is later vanwege buitenlandse inzetten gewijzigd in 60 84 978 1 005-1

Als in 2000 NS Technisch Onderzoek opgeheven wordt gaat het rijtuig over naar Eurailscout. In 2003 krijgt het rijtuig voor het laatst groot onderhoud in Tilburg. Uiteindelijk doet het rijtuig dienst tot 2009, waarna het wordt vervangen door de UFM120. Het rijtuig wordt in Amersfoort terzijde gesteld.

Op 24 januari 2014 wordt het CTO rijtuig door Eurailscout officieel overgedragen aan de Stichting Historisch Dieselmaterieel. Het historische rijtuig wordt weer ingezet als Meetrijtuig, in samenwerking met de TU-Delft, Strukton, Eurailscout en SHD

Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Dirk-Jan Holtrop, email: dirk-jan@mail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.