Aanhangrijtuig HTM 779 van de Tramwegstichting werkgroep Amsterdam
De 779 maakt een proefrit op de lijn van de EMA achter de HTM 816. Amsterdam, 23 februari 2014 © Raymond Naber
Naam | Aanhangrijtuig 4 assig |
---|---|
Fabrikant | La Brugeoise, Brugge, België |
Bouwjaar | 1929 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Amsterdam |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 12.800 ton |
Lengte o/b | 12,6 m |
Asindeling | 2' 2' |
Oorspr.eigenaars | HTM |
Hist. nummers | HTM 779 |
Dit gesloten aanhangrijtuig werd in het voorjaar van 1929 als onderdeel van de serie 751 - 780 door de Haagsche Tramweg Maatschappij besteld bij de firma la Brugeoise in Brugge (België).
De aanhangrijtuigen komen qua uiterlijk sterk overeen met de motorrijtuigen 800 en aanhangrijtuigen 900 Maar zijn één raamlengte langer en waren geplaatst op 2 twee-assige draaistellen. De aanhangrijtuigen beschikten over comfortabele en rustige loopeigenschappen. Voor de ventilatie waren "klapraampjes" boven de grote ramen aanwezig en "rotor"ventilatoren op het dak. In de zomer konden de grote ramen nog voor een gedeelte omlaag gebracht worden.
Doordat ze beschikten over met zwart kunstleer beklede banken welke in de rijrichting omgeklapt konden worden en een lage instap waren ze voor een groot deel van het publiek geliefd. Sommige passagiers vonden het jammer dat deze fraaie rijtuigen maar één ingang per balcon hadden waardoor een langere haltetijd ontstond doordat de instappers moesten wachte totdat alle uitstappende passagiers uitgestapt waren. De deelserie 751 -770 waren van begin af aan al aangepast voor de dienst op de buitenlijnen van de HTM.
De 779 werd in 1948 omgebouwd met een twee leidingrem en een optische signaalinrichting om dienst te kunnen doen achter de toen nieuwe motorrijtuigen serie 201 - 216.
De 779 werd in 1970 door de Tramweg Stichting gekocht en overgebracht naar Hoorn. Op 31 oktober 1981 werd het aanhangrijtuig overgebracht naar de EMA.
Het aanhangrijtuig is thans eigendom van de Stichting de Wassenaarse Tram en is na een verblijf in Rotterdam op 22 juni 2012 weer terug in Amsterdam. Men hoopt het aanhangrijruig medio 2014 weer gereed te hebben voor de dienst.
Op 23 februari 2014 is achter de 816 een proefrit gehouden op de lijn van de EMA. Na verdere afwerking zal de wagen dan tijdelijk verplaatst worden naar den Haag voor dienst achter de 58. Op 18 maart 2014 zijn ook weer dakreclameborden aangebracht wat een optisch mooi resultaat oplevert. De verdere afwerking vindt plaats in den Haag bij de TS werkgroep Scheveningen waarvoor de wagen op 25 juni 2014 werd overgebracht naar Scheveni_ngen..
Inmiddels is de restauratie voltoiid en na een geslaagde proefrit op 27 oktober 2014 achter buitenlijnmotorwagen 58 is de 779 op 1 november weer toegelaten op het Haagse tramnet.
Omdat er meer foto's beschikbaar zijn dan kan worden getoond kan men de foto aanklikken en dan met pijltjes zijdelings scrollen.
Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.