Draisine Motordraisine van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
Tractievorm | Benzine |
---|---|
Fabrikant | Simplex ? |
Type | inspectievoertuig |
Fabrieksnummer | Huerth IC10CN No 81889 (motor en nummer) |
Bouwjaar | ca 1914 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Utrecht maliebaan |
Bedrijfswaardig | nee |
Gewicht | 0,185 ton |
Lengte o/b | 1,55 m |
Asindeling | 1A |
Max. snelheid | ca 80 km/h |
Tractiedetails | benzinemotor met kickstarter, aparte door een ketting aangedreven versnellingshuis met drie versnellingen, kettingaandrijving naar de achteras, bandrem |
Oorspr.eigenaars | NBDS |
De vierwielige motordraisine is het enig overgebleven rijdende object van de Noord-Brabantsch - Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS).
Het geheel open voertuig beschikt over een zitplaats voor de linkszittende inspecteur en één voor de rechtszittende voertuigbedienaar. De motor bevindt zich ook aan de rechterzijde. Om van rijrichting te veranderen moet het voertuig uit het spoor getild en gedraaid worden. Beide inzittenden moeten dus van een fors postuur zijn.
Het voertuig heeft vier houten wielen met houten spaken en ijzeren wielbanden.
In 1959 werd het bijzondere voertuig aan het Museum geschonken. De geschatte waarde was toen 100 gulden.
Het Spoorwegmuseum beschikt verder nog slechts over een pet en enkele uniformknopen die van de NBDS afkomstig zijn.
(BS 29/11'08)
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.