Loc 658 van Stoom Stichting Nederland (SSN)
Tractievorm | Diesel-elektrisch |
---|---|
Fabrikant | The English Electric Company, Newton-Le-Willows (UK) |
Bouwjaar | 1957 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Rotterdam Noord Goederen |
Bedrijfswaardig | nee, in revisie |
Gewicht | 47 ton |
Lengte o/b | 9,068 m |
Asindeling | C |
Vermogen | 400 PK (294,0 kW) |
Max. snelheid | 30 km/h |
Tractiedetails | Motor type: English Electric 6K5 |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS), Railion Nederland (RN) |
Hist. nummers | 658 |
De NS-locserie 500 - 600 - 700 is een dieselelektrische locomotief die vanaf 1946 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
Met de komst van de Britse legers naar Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Britse locomotieven van het War Department mee. Hieronder waren drieassige diesellocs van een type dat al in de jaren dertig was ontwikkeld voor de London Midland and Scottish Railway (LMS). Na de oorlog werden diverse machines door de NS overgenomen. Na diverse ruilingen bleven er uiteindelijk tien ex-WD locs bij de NS, die in 1946 de nummers 501-510 droegen. Zij werden gebruikt voor rangeerwerk op grote stations zoals Utrecht en Zwolle en vanaf 1947 Rotterdam Feijenoord.
Omdat de tien tweedehands locomotieven goed bevielen werden er meer aangeschaft. Ook deze honderd locs kwamen weer uit de fabriek van English Electric Company (EEC) te Londen, maar werden nu nieuw geleverd. Na diverse vernummeringen viel de serie uiteen in twee groepen:
- Locomotieven zonder doorgaande luchtrem, alleen geschikt voor rangeerwerk, dit werd de serie 500 (511-545)
- Locomotieven met een doorgaande luchtrem, dus ook geschikt voor het trekken van lichte goederentreinen, dit werd de serie 600 (601-665)
Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een tweetakt Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de serie 700 (701-715).
De aflevering vond plaats tussen 1949 en 1957. Toen had de NS met de series 501-510, 511-545, 601-665 en 701-715 in totaal 125 drieassige locomotieven van Brits fabrikaat. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd. Alleen de tien ex-WD locs waren aanvankelijk grijs.
De ex-WD locs 501-510 werden tussen 1969 en 1972 als eerste afgevoerd. Daarna volgden de 701-715 in 1972-1973. De serie 511-545 werd buiten dienst gesteld tussen 1976 en 1989. De serie 601-665 ging vanaf 1991 buiten dienst, enkele exemplaren zijn echter nog steeds in gebruik.
Loc 658 kwam in december 2006 naar de SSN. Zij is afkomstig van Railion, en heeft het laatste dienstgedaan in de Sloehaven (Vlissingen). De loc is niet dienstvaardig, maar zal t.z.t. rerestaureerd worden.
Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Rick Bergsma, email: Rick.Bergsma (a) stoomstichting.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.