Motorrijtuig 327 (A327) van TS-Depot Scheveningen (TS Schev)
Naam | NZH A327 |
---|---|
Tractievorm | Electrisch |
Fabrikant | Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem |
Type | Motorrijtuig |
Bouwjaar | 1913 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Remise Scheveningen |
Bedrijfswaardig | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 13 ton |
Lengte o/b | 8,23 m |
Asindeling | Bo |
Vermogen | 60 PK (44,1 kW) |
Tractiedetails | Motoren: 2 Siemens x 30 kWH |
Oorspr.eigenaars | Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH) |
Hist. nummers | NZH C27, NZH A327 |
In 1911(C 1-6), 1912(C 7-8, 13), 1913(C 14-27) en 1914 bouwde Van der Zypen & Charlier (C 1-8) en Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem de serie C1 - 27 voor de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH). In 1918 stelde de NZH een nieuw schema vast voor de gebruikte letters bij de nummer aanduiding. Hierdoor kreeg de serie de nummers A301 - 327.
De NZH C27, later NZH A327, reed tot 1948 op de stadsdienst van Haarlem. Nadat de volledige stadsdienst daar overgenomen was door bussen werd het motorrijtuig overgeplaatst naar Leiden. Hier heeft de NZH A327 tot 1960 dienst gedaan op de Leidse stadslijnen.
De NZH A327 werd in 1960 buiten dienst gesteld en geschonken aan de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS). De NVBS droeg het motorrijtuig in 1965 over aan de toen opgerichte Tramweg Stichting (TS). In 1968 is een start gemaakt met de restauratie, wat gebeurde in Rotterdam, die in 1981 kon worden afgerond. De NZH A327 bevind zich tegenwoordig bij het TS-depot te Scheveningen.
1913-1960 | In dienst bij de NZH als motorrijtuig | |
---|---|---|
1960 | Geschonken aan de NVBS | |
1965 | Geschonken aan de TS | |
1968-1981 | Restauratie van de NZH A327 | |
1981-nu | In dienst stelling |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.