Motorrijtuig 819 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
Naam | HTM 819 |
---|---|
Tractievorm | Electrisch |
Fabrikant | Allan, Rotterdam |
Type | 800-en |
Bouwjaar | 1927 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Remise Frans Halsstraat, Den Haag |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 14,2 ton |
Lengte o/b | 11,1 m |
Asindeling | Bo |
Vermogen | 86 PK (63,2 kW) |
Tractiedetails | Motoren: 2 x 43 kW |
Oorspr.eigenaars | N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) |
Hist. nummers | HTM 819 |
In 1927 bouwde de firma Allan uit Rotterdam de serie 816-820 voor de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschapij (HTM). Deze serie maakte onderdeel uit van de totale serie 801-820, aangeschaft in 1927. In tegenstelling tot de rest waren de 816-820 uitgerust met twee één-assige draaistellen. De eerste uit de serie, 801-815, waren uitgerust met een star onderstel.
De één-assige draaistellen zouden moeten zorgen voor minder slijtage aan de wielen en de rails in bogen. Op zich was het experiment zinvol, echter de trams reden op recht spoor zeer onrustig. De trams hebben dan ook nooit dienst gedaan op de "sneltramlijn" 11, maar vooral op de lijnen 1 en 8.
De HTM 819 is tot 1965 bij de HTM in dienst geweest en had de capaciteit voor 23 zit- en 44 staanplaatsen. Tegenwoordig is het motorrijtuig onderdeel van de Collectie van het HOVM en is zoveel mogelijk gerestaureerd naar toestand van de jaren vijftig.
1927-1965 | In dienst bij de HTM als motorrijtuig | |
---|---|---|
Nu | In de collectie van het HOVM |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.