Motorrijtuig 36 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
Naam | HTM 36 Ombouwer |
---|---|
Tractievorm | Electrisch |
Fabrikant | Werkspoor Amsterdam / La Brugeoise |
Type | Ombouwer |
Bouwjaar | 1905 / 1930 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Remise Frans Halsstraat, Den Haag |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 13 ton |
Lengte o/b | 9,58 m |
Asindeling | Bo |
Vermogen | 86 PK (63,2 kW) |
Tractiedetails | 2 x 43 kW |
Oorspr.eigenaars | N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) |
Hist. nummers | HTM 36 |
In 1905 leverde Werkspoor de serie 21-101 aan de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). In de periode 1929-1931 werd besloten dat 81 motorrijtuigen uit de serie 21-150 zouden worden gereviseerd. Dit gebeurde bij diverse fabrikanten, waaronder La Brugeoise.
De revisie van de trams was zo ingrijpend dat men beter kon spreken van totale nieuwbouw/ombouw. De trams kregen dan ook snel de bijnaam "Ombouwer". Van de orginele motorrijtuigen bleef alleen het middengedeelte over. Hieraan werden nieuwe balkons geplaatst, terwijl ook de langsbanken werden vervangen door met leer beklede dwarsbanken. Naast deze optische verandering ondergingen de wagens ook een technische revisie. Zo werden de onderstellen vervangen door exemplaren met sterkere motoren en kregen de motorrijtuigen nieuwe stroomafnemers.
De trams deden dienst op vrijwel alle stadslijnen, met uitzondering van lijn 11. Een deel van de motorrijtuigen was ook geschikt voor het gebruik als éénmansrijtuigen, dat wil zeggen zonder conducteur.
De HTM 36 is gerestaureerd in de staat van de jaren dertig.
1905-1972 | In dienst bij de HTM als motorrijtuig | |
---|---|---|
1929-1931 | Totale revisie | |
1931-1960 | In dienst bij de HTM als motorrijtuig | |
Nu | In de collectie van het HOVM |
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.