Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc NS 629* van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright E. Blaas

TractievormDiesel-elektrisch
FabrikantDick Kerr Works, Preston (UK)
TypeDE-rangeerlocomotief, serie 601 - 665
Fabrieksnummer2126
Bouwjaar1956
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsBlerick
Bedrijfswaardigja
Gewicht47 ton
Lengte o/b9,068 m
AsindelingCde
Tractiedetails

dieselmotor:  E.E.C. type 6 KT
- aantal cilinders:  6
- boring x slag:  254 x 305 mm
- continu vermogen:  400 epk bij 680 omw/min
hoofdgenerator:  E.E.C. type EE 801/6 F
- vermogen:  200 kW bij 680 omw/min
tractiemotoren:  2 x E.E.C. type EE 506 4 B
- vermogen:  2 x 115 pk (2 x 83 kW)
- tandwielverhouding:  (16 : 79) x (16 : 70) = 1 : 21,6
- middellijn drijfwielen:  1232 mm
trekkracht maximaal:  14.550 kgf (143 kN) bij 0 km/h
trekkracht continu:  5.500 kgf (54 kN) bij 11,5 km/h
grootste snelheid:  32 km/h *)
straal kleinste boog:  75 m

*) bij vervoer in goederentreinen met uit ingrijping gebrachte tandwielen: 65 km/h

Oorspr.eigenaarsNV Nederlandsche Spoorwegen (NS)
      

* = De locomotief is dienstvaardig.

Zie voor een algemene beschrijving van de series 500 en 600 het gestelde bij loc WD 70269 (NS 508) van het Spoorwegmuseum.

Deze rangeerlocomotieven behoren tot een Engels standaardtype, waarvan er met het bevrijdingsleger in 1944 een aantal naar het vasteland van Europa kwam in dienst van het Engelse War Department. NS kocht in 1946 10 stuks uit de legerdump. Dit werd de serie NS 501 - 510. In 1949 werden nog eens 10 locomotieven van dit type nabesteld, de NS 511 - 520. Vanaf 1953 volgden nog 105 stuks, waarvan de NS 521 - 545 evenals de vorige alleen met een locomotiefrem, de NS 601 - 665 met een Westinghouse-treinrem en de NS 701 - 715 weer met alleen een locomotiefrem. De machines met alleen een locomotiefrem rangeerden op de goederenemplacementen: die met een treinrem reden naar de havens en naar raccordementen waar hogere eisen aan het remvermogen werden gesteld. De NS 701 - 715 tenslotte bezaten langzaamlopende 2-tactdieselmotoren van Stork/Thomassen en reden vrijwel uitsluitend op het rangeerstation Feijenoord.

In de jaren '80 van de vorige eeuw werden de 500-en, 600-en en 700-en door vermindering van het goederenvervoer langzamerhand overbodig en tenslotte verdwenen ze uit de dienst door een geheel andere opzet van de goederendienst .
Loc 629 werd in 2004 aan het Spoorwegmuseum overgedragen. Hij verricht nu rangeerwerk in het depot Blerick.

Literatuur: Andere Locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - uitg. WYT 1974

(BS corr. 14/5'13)
 

Literatuur:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.