Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Gesloten goederenwagen 225 2 544 Hbis van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright foto P.A.N. Esseling

FabrikantSNAV, Venissieux (F)
Société Nouvelle des Ateliers Venissieux
TypeHbiss serie 212 0 000 - 372
Bouwjaar1971
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsUtrecht Maliebaan
Bedrijfswaardignee
Gewicht14,3 ton
Lengte o/b14,04 m
Asindeling2
Max. snelheid120 km/h
Oorspr.eigenaarsNV Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummers'71: 21 84 212 0 049-2 Hbiss / ca '78: 21 84 216 4 049-9 Hbis / ca '82: 01 84 225 2 544-6 Hbis
      

De wagen behoort tot een serie van 350 schuifwandwagens, type Hbiss, genummerd 212 0 000 - 372, gebouwd in 1971 en 1972 door SNAV (Société Nouvelle des Ateliers de Venissieux - France).

Voor het dienstdoen in snelgoederentreinen werd de maximumsnelheid op 120 km/h gebracht. Om met die snelheid te kunnen rijden was het remsysteem lastafhankelijk gemaakt om eenzelfde remweg te kunnen behouden als bij 100 km/h.

De zijwanden zijn in vieren gedeeld. De vier aluminium panelen kunnen eenvoudig worden weggeschoven, zodat de wagen gemakkelijk met vorkheftrucks vanaf de begane grond beladen of gelost kan worden. De schuifdeuren worden niet begrensd door deurstijlen. De deuropening is dan ook maximaal 6,30 x 2,20 m². De schuifwanden zijn van aluminium vervaardigd, wat prettig is voor het bedienend personeel, maar bij de vele noodzakelijke herstellingen als gevolg van onzorgvuldig gebruik van de vorktrucks bleek het lassen een steeds terugkerend probleem te zijn.

Het vloeroppervlak is iets kleiner dan van de Werkspoorwagens en bedraagt 33,2 m². Er is dus iets minder ruimte, maar voldoende voor dezelfde hoeveelheid pallets. Het laadvermogen is eveneens maximaal 25,5 ton.

Omdat de hoge snelheid van 120 km/h nooit of zelden werd bereikt werd het remsysteem tussen 1977 en 1979 gelijk gemaakt aan dat van de oudere wagens. Het wagentype werd toen Hbis serie 216 4 000 - 372.

Tussen 1980 en 1984 werd de serie volgens internationale afspraak vernummerd in 225 2 000 - 372.

In 1993 stelde Railion Nederland (RN) vijf stuks van deze wagens als magazijnwagen in langdurige bruikleen ter beschikking van het museum.

H = speciale gesloten wagen
b  = 12 m of langer, maar minder dan 14 m, inhoud 70 m³ of meer
i   = met schuifwanden
s  = geschikt voor 100km/h
ss = geschikt voor 120 km/h

(BS 6/7'09)

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.